آرشیو سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۷۱
اقتصاد مقاومتی
۸

هشدار نسبت به آینده صنعت خودروی ایران

با توجه به افزایش ورود شرکت های خارجی برای تولید یا مونتاژ خودرو در ایران، این نگرانی ایجاد شده که آیا واقعا بازار ایران، کشش این تعداد تولید خودرو در آینده را خواهد داشت یا خیر؟

در این زمینه، اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت، متقاضیان خارجی تولید خودرو در ایران را ملزم به صادرات 30 درصد از محصولات تولیدی داخل کشور کرده است، اما با توجه به قیمت تمام شده محصولات تولیدی ایران، این هدف دور از دسترس بوده و احتمالا تمام محصولات تولیدی قرار است داخل کشورمان فروخته شود.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو می گوید: تشویق واردکنندگان بزرگ خودرو به تولید در ایران، موضوع خوب و قابل قبولی است و در حال حاضر این موضوع پیگیری می شود، اما لازم است در کنار تشویق واردکنندگان به تولید به موضوع تعداد تولیدکنندگان خودرو در ایران و میزان تیراژ آنها نیز باید دقت شود. زمانی تولید، اقتصادی است که تیراژ منطقی و بالایی برای آن وجود داشته باشد و تیراژ بالا تنها مختص یک منطقه نیست و باید برای تیراژ اقتصادی، چند بازار هدف را در نظر گرفت. کاکایی با بیان این که در قراردادهای جدید خودرویی، دولت روی کاغذ تعهدات لازم برای صادرات 30 درصدی تولید را از طرف خارجی گرفته است، گفت: اگر در ایران ده شرکت خودرویی برای تولید مشترک و همکاری خودرویی به ایران وارد شوند و به تعهدات صادراتی خود عمل نکنند، بازار گنجایش پذیرش این حجم تولید را ندارد و رفته رفته تیراژ شرکت ها کاهش می یابد و دیگر تیراژ اقتصادی ندارند.