آرشیو سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۷۱
جامعه
۱۷

سرطان مری با چای داغ

معاون وزیر بهداشت گفت: نتایج مطالعه ما حاکی است کسانی که چای خود را تا سه دقیقه پس از ریختن می نوشند در مقایسه با کسانی که چای خود را شش تا هفت دقیقه بعد می نوشند احتمال ابتلا به سرطان مری آنها ده برابر بیشتر است.

به گزارش تسنیم، رضا ملک زاده با اشاره این که سرطان های دستگاه گوارش و کبد، نزدیک به نیمی از سرطان ها را در ایران تشکیل می دهد، افزود: میان سرطان های دستگاه گوارش فوقانی، سرطان سلول سنگفرشی مری، یکی از کشنده ترین هاست و شمال شرق گلستان، بالاترین میزان بروز این سرطان را در کل جهان دارد.

وی به تاریخچه ای از وضعیت شیوع سرطان مری در ایران اشاره کرد و ادامه داد: طی دهه 70 میلادی، میزان بروز سرطان سنگفرشی مری در نواحی شرق استان گلستان، به طور متوسط 80 نفر در صد هزار و بالاترین میزان این نرخ در شهرستان های گنبد، کلاله و آق قلا و در افراد نژاد ترکمن بود که به 150 تا 200 نفر در هر صد هزار نفر می رسید.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت به روند اجرای بزرگ ترین مطالعه کوهورت(هم گروهی) ایران با هدف شناخت علل شیوع بالای برخی سرطان های دستگاه گوارش در شمال کشور براساس گزارش های مطرح در جهان پرداخت و خاطرنشان کرد: آغاز مطالعه شناسایی عوامل خطر سرطان مری در ایران در قالب مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، نیاز مبرم به برنامه مهم ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت داشت که متاسفانه تا سال 2000 میلادی، هیچ گونه ثبت سرطان جمعیتی در ایران صورت نگرفته بود. بر همین اساس، اولین گزارش ثبت سرطان جمعیتی را سال 1392 تهیه کردیم که این گزارش وارد مرجع جهانی شد.