|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم96/8/23: بازيگران مثل گذشته بيكار نيستند
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4976
سه شنبه سي ام آبان ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 4971 23/8/96 > صفحه 16 (فرهنگ و هنر) > متن
 
 


بازيگران مثل گذشته بيكار نيستند
گفت و گو با حميدرضا نعيمي كه اين شب ها «شوايك، سرباز ساده دل » را به تالار وحدت آورده


احتمالا شما هم با توصيه به تماشاي اين نمايش مواجه شده ايد؛ آن قدر حجم پيشنهاد تماشاي نمايش «شوايک سرباز ساده دل» بالا رفته است که حتي بدون شناخت کارگردان کاربلد و بازيگران چهره اش هم مي توان به خود پيشنهاددهندگان اعتماد کرد و به تالار رفت و پاي تماشاي نمايشي نشست که حرف براي گفتن دارد؛ نمايشي به کارگرداني حميدرضا نعيمي، کارگردان پرسابقه تئاتر با بازيگراني چون فرهاد آييش، اميرحسين رستمي، مهران رنج بر، حامد کميلي، بهناز نازي، بهار نوحيان و....
    
    با حميدرضا نعيمي، کارگردان «شوايک سرباز ساده دل»، به گفت وگو نشسته ايم.
    
    نمايش شما از طرفي با بهره بردن از متني دشوار و از سوي ديگر با پاي کارآوردن چند چهره جذاب براي مخاطب روي صحنه آمده است. چه مخاطبي را هدف گرفته ايد، مخاطب عمومي تئاتر يا تماشاچيان حرفه اي آن را؟
    ما با گروهي بزرگ و حرفه اي، نمايشي سزاوار نام تئاتر ايران روي صحنه برده ايم. «شوايک سرباز ساده دل» مي تواند بخوبي با تماشاگرانش ارتباط برقرار کند؛ محتواي اين نمايش مي تواند چه براي افرادي که نگاه غيرتخصصي به تئاتر دارند و براي لذت بردن و تماشاي نمايشي سرگرم کننده به سالن مي آيند و چه افرادي که نگاهي تخصصي به تئاتر دارند نکاتي را طرح کند که قابل بحث باشد. خوشبختانه اين اجرا بخش بزرگي از خواسته هاي من را برآورده کرده است.
    
    نمايش شما مورد عجيبي را هم تجربه مي کند؛ تهيه کننده به معناي مرسوم کلمه نداريد، در حالي که گروهي بزرگ و با تعداد بازيگران بسيار را آماده اين کار کرده ايد. چطور ممکن است؟!
    بله، به همين دليل هم بود که هر روز از تمرين ما مي توانست آخرين روز تمرين ما باشد! بازيگران نياز به مکاني براي تمرين داشتند و ما در تمام مدت تمرين، حدود دوماه پلاتو اجاره و بازيگران را به دو گروه تقسيم کرديم که گروهي صبح ها تمرين مي کردند و گروه ديگر ظهرها. تقريبا سه ماه روزي شش هفت ساعت تمرين مي کرديم. بيشتر بازيگران نمايش درگير پروژه هاي ديگري هم بودند و ناچار بوديم با بازيگران تعامل کنيم.
    
    اتفاقا همين جا بگذاريد بپرسيم که چرا پديده چندکاره ها در تئاتر اين قدر زياد شده است؟
    خب، اين ظاهرا از اقتضائات شده است. ديگر همچون گذشته اين شانس يا اميدواري را ندارم که گروهي تمام مدت بيکار باشند و بتوانند تمام مدت براي تمرين ها حضور داشته باشند. در نتيجه نيازمند نوعي برنامه ريزي دقيق بوديم. حضور بازيگران را هماهنگ کرديم تا بازي بازيگران به کيفيت مطلوبي که در نظر داشتيم، برسد. واقعا گرد هم آوردن يک گروه حرفه اي کار بسيار دشواري است چون معمولا حس رقابتي در گروه پيش مي آيد و حتي گاهي يک بازيگر از حضور بازيگر ديگري حس خوبي ندارد و همين مساله باعث مي شود احساس نامطلوب در کليت کار تنيده شود. اما تا امروز در تمام آثاري که روي صحنه برده ام، تمام گروه با عشق و هم دلي روي صحنه حاضر مي شوند و وقتي تماشاگران اين ميزان نظم، شور و شعف را روي صحنه مي بينند، متوجه مي شوند عشق از پشت صحنه به روي صحنه تزريق شده و جان گرفته است.
    
    از اين که از بازيگران سينما و تلويزيون استفاده مي کنيد، نمي ترسيد؟ به هر حال مخاطب نمايش شما، سخت مي تواند مثلا نقش هاي سينمايي و تلويزيوني حامد کميلي يا اميرحسين رستمي را فراموش کند و تن به شخصيت تئاتري امروز آنها بدهد.
    از همان روز اول نظم، انرژي و اشتياقي که اين دو نفر براي حضور سر تمرين ها داشتند، بسيار زياد بود. اين عزيزان براي جايگاه خود و ويژگي هاي هنري خود نسبت به باقي بازيگران بيشترين تلاش را انجام دادند. تماشاگري که آنها را در يک نقش ديده است، از ديدن و کشف کردن توانايي هاي بيشتر آنها لذت مي برد. حامد کميلي از من مي خواست بيشتر تمرين کنيم! از يک بازي بسيار اغراق شده به يک بازي بسيار آرام و کنترل شده و درنهايت به شيوه اي بينابين اين دو دست پيدا کرد. از اين همکاري بشدت لذت بردم. همچنين فکر مي کنم افرادي که اميرحسين رستمي را طي اين سال ها به عنوان يک بازيگر نقش هاي طنز مي شناسند، در اين نمايش با وجوه ديگري از او مواجه مي شوند. در تصوير همواره صورت او را در قاب هاي درشت مي بينيم و هيچ گاه قابليت هاي او را روي صحنه نديده بوديم.
    
    نمايش شما بازيگران مطرحي دارد؛ اما بيست بازيگر داريد که چندان شناخته شده نيستند. از آنها هم راضي هستيد؟
    اتفاقا مي خواستم اشاره کنم هر زمان صحبت از بازيگران نمايش «شوايک سرباز ساده دل» شده، همواره از بازيگران نامدار گروه نام برده شده است اما بايد از بيست بازيگر جوان نمايش ياد کنم که عاشق ترين کساني بودند که در اين چند سال با آنها کارکرده ام. آنها با دقت، رفاقت، عشق و سرسختي براي اين نمايش جنگيده اند. روزهاي متمادي تمرين هاي نظامي را زير نظر محسن گودرزي، طراح حرکت نمايش انجام مي دادند و روزهايي که تمرين بيان را زير نظر مربي بيان نمايش بيژن بياباني انجام مي دادند. در کنار اين بخش ها، خواندن آوازهاي نمايش که به زبان آلماني است و بسيار دشوار! زير نظر عليرضا عبدالکريمي تمرين مي کردند. روزهايي بايد در کنار من به عنوان کارگردان حضور داشتند و بخش نمايش را تمرين مي کردند و در کنار آن در تغيير صحنه ها حضور مي يافتند. اين بازيگران بدون کم کاري و کم فروشي تلاش کردند. اين روزها که «شوايک سرباز ساده دل» را باشکوه مي بينيم بخش اعظمي از آن به خاطر حضور اين بيست جوان هنرمند است.
    
    چرا نوازنده هاي نمايش شما، با اين که موسيقي زنده اجرا مي کنند آنها را روي صحنه نمي بينيم؟
    در طبقه ششم تالار وحدت روزها و ساعت هاي بسيار زيادي با تمام همخوان هاي روي صحنه آوازها تمرين شد. هيچ موسيقي اي در نمايش «شوايک سرباز ساده دل» به صورت پلي بک پخش نمي شود. تمام صداها زنده بوده و در حين اجرا پخش مي شوند. بشدت اصرار دارم موسيقي نمايش براي تالار وحدت بايد زنده باشد. دليلي ندارد وقتي موسيقي زنده است، حتما در زمان اجراي نمايش نوازندگان را ببينيم. بازيگران روي صحنه مي خوانند. براي همين اين نمايش را بشدت دشوار مي دانم چون بازيگران همان زمان که کار بازي خود را انجام مي دهند، بايد در موسيقي و آوازهاي گروهي هم حضور داشته باشند.
    
    نمايش شما زماني طولاني دارد و اگر ريتم کار بيفتد، اثر از دست مي رود. براي حفظ ريتم نمايش چه برنامه اي داشتيد؟
    مبحث ريتم در کارگرداني خيلي مهم است. از زماني که کارگردان متن را انتخاب مي کند، چالش او آغاز مي شود که بايد چه ضرباهنگي را براي اين نمايش انتخاب کند. به عنوان مثال وقتي نمايشنامه «سه خواهر» اثر آنتوان چخوف را انتخاب مي کنيد، هيچ گاه نمي توان آن را با ضرباهنگ و ريتمي که نمايش «گوريل پشمالو» اثر يوجين اونيل مي طلبد طراحي کرد. در «سه خواهر» با اثري کاملا دروني و ريتمي کند طرف هستيم اما در اثر اونيل با نمايشي بيروني، اکسپرسيونيستي و با ضرباهنگ خاص خود طرف هستيم. جهان متن جهان اجرا را تعيين مي کند. وقتي نمايشنامه را نوشتم، مي دانستم از ضرباهنگ خوبي براي اجرا برخوردار است اما براي مدت زماني بيش از دو ساعت، بايد به مسائل بسياري فکر کرد، در وهله اول تصويرسازي در اين نمايش مي تواند تماشاگر را هرلحظه با اتفاقي جديد روبه رو کند، صحنه پردازي مي توانست اتفاق بزرگي باشد. صحنه پردازي «شوايک سرباز ساده دل» يکي از اتفاق هاي بسيار مهم و خوب تئاتر ما در سال هاي اخير است. رضا مهدي زاده در اين نمايش باشکوه و دانش تمام ظاهرشده است و من تا آنجا که مي توانستم از اين فرصت بهره بردم. تصاوير و ميزانسن هاي بسيار خوبي را باوجود اين طراحي شکل داديم. تمام اين نکات در کنار نگاه دقيق و هنرمندانه ادنا زينليان؛ طراح لباس نمايش که در اين طراحي صحنه با رنگ هاي خنثي، لباس هايي را طراحي کرد که تمام زندگي، شور و احساسي که مي خواستيم را با رنگ لباس ها ايجاد کرديم. رنگ لباس هر شخصيت يا بازيگراني که به صورت گروهي روي صحنه ظاهر مي شوند، مي تواند در ريتم، ضرباهنگ و احساس تماشاگر ازنظر رواني تاثير خاص خود را بگذارد. در کنار اين بخش ها، موسيقي و نورپردازي بسيار ظريف رضا حيدري در کنار کار کارگردان اين ريتم را مي سازد. بازيگران هم با دريافتي که از متن دارند و تحليل کارگردان، به مرور کار کردن روي نقش را آغاز مي کنند و دست به طراحي مي زنند. مواجهه شخصيت ها باهم و با ريتم و تمپوي مناسب، ضرباهنگ را مي سازد. اين چالش بسيار جذاب است که بايد ساعت هاي طولاني روي آن کار شود. همين مسائل هستند که کار جذاب تئاتر را تشکيل مي دهند که درعين حال پيچيده و سخت است.
    بازيگران مثل گذشته بيکار نيستند / گفت و گو با حميدرضا نعيمي که اين شب ها «شوايک، سرباز ساده دل » را به تالار وحدت آورده
    


 روزنامه جام جم، شماره 4971 به تاريخ 23/8/96، صفحه 16 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 2 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
دو فصلنامه مطالعات اسلام و روان شناسي
متن مطالب شماره 20، بهار و تابستان 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است