آرشیو سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۷۱
فرهنگ و هنر
۱۶

ادعا شده، آثار موزه لوور ابوظبی دزدی است

روسیاهی موزه سرقتی برای مکرون

کمپین بین المللی تحریم امارات متحده عربی اعلام کرد، موزه لوور ابوظبی مملو از آثار تاریخی مسروقه از عراق، سوریه و مصر است.

به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه خبری الجزیره، این کمپین با اشاره به این که افتتاح موزه ابوظبی گامی بی ارزش برای موجه کردن چهره امارات است، عنوان کرد: بخشی از آثار مسروقه در موزه ابوظبی، از طریق باندهای قاچاق آثار تاریخی مرتبط با برخی گروه های تروریستی خریداری شده است. همچنین آثار تاریخی مسروقه از مصر با آگاهی برخی افراد با نفوذ در مصر و ابوظبی قاچاق شده است.

این کمپین تاکید کرد، قصد دارد در نیمه هفته آینده، کمپینی بر ضد موزه لوور ابوظبی تشکیل دهد تا به واسطه آن حقیقت سرقت اغلب آثار تاریخی موزه را فاش و اقدامات ناقض حقوق بشری دست اندرکاران تاسیس این موزه را منتشر کند؛ موزه ای که بارها افتتاح آن به دلایل مالی به تعویق افتاده بود.

براساس این گزارش، هنری گرین، سخنگوی کمپین بین المللی تحریم امارات با تاکید بر این که کمپین این طرح را از سوی کشوری بدون تاریخ که هیچ اهمیتی به حقوق بشر نمی دهد، رد می کند گفت: ساخت موزه به دست کارگرانی صورت گرفت که حقوق آنها نقض شده و آماج تحقیر و اهانت قرار گرفته اند و بسیاری از آنها به دلیل نبود مراقبت بهداشتی و کار طولانی مدت در گرمای شدید، جان خود را از دست داده اند. این کمپین با انتشار گزیده هایی مهم از گزارش های سازمان دیده بان حقوق بشر که در آن به چگونگی تحقیر کارگران طی ساخت موزه، محدود کردن آزادی آنها، عدم پرداخت هزینه هایشان و نداشتن اجازه سفر به آنها پرداخته با انتشار بیانیه ای از گردشگران خواست، این موزه را تحریم کنند.

موزه لوور ابوظبی چهارشنبه گذشته (17 آبان) به دست امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در امارات متحده عربی افتتاح شد.