آرشیو چهار‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۷۰
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

اعتراف دیرهنگام گروهی از شبه روشنفکران به دروغ گو بودن بی بی سی

گروهی از نویسندگان و شبه روشنفکران ایرانی، افغانستانی و تاجیکستانی که برخی از آنها پیش از این در صف مدافعان «بی بی سی» قرار داشتند، پس از چند سال تازه به رویکرد این سازمان انگلیسی پی بردند و به آن اعتراض کردند!این گروه که خود را «اهالی فرهنگ و قلم ایران، افغانستان و تاجیکستان» معرفی کرده اند، در نامه ای خطاب به مدیران بی بی سی نوشته اند: بی بی سی در اقدامی پرسش برانگیز، نام صفحۀ فیس بوک «بی بی سی افغانستان» را به «بی بی سی دری» تغییر داده و متعاقبا بناست این رویه را در رادیو و وب سایت نیز اجرا کند. ما امضاکنندگان، این اقدام را مغایر با واقعیت های علمی، فرهنگی و تاریخی می دانیم و به آن معترضیم...تلاش مدیران بی بی سی افغانستان برای جداسازی فارسی زبانان افغانستان و تقلیل آنها به جمعیتی منزوی و جدا افتاده از پیکرۀ بزرگ فارسی زبانان جهان، به شائبۀ انگیزه های سیاسی و تفرقه افکنانه دامن زده است...اعتراض های روزهای اخیر نشان می دهد که گویشوران زبان فارسی این اقدام بی بی سی را تعرض به همبستگی و پیوند دیرپای تاریخی، فرهنگی و زبانی خود تلقی می کنند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در حالی که به گواه اسناد تاریخی، تا پنجاه سال پیش نام رسمی این زبان در افغانستان «فارسی» بوده، گروه هایی به منظور جداسازی گویشوران فارسی افغانستان از پیکرۀ فارسی زبانان جهان، تلاش کرده اند نام رسمی این زبان را به «دری» (که در واقع نام دیگر همین زبان است) تغییر دهند. مداخلات بیرونی از سوی دولت ها، نهادها و رسانه ها فقط به تشدید این اختلافات خواهد انجامید.

امضاکنندگان این نامه، باز هم با تاخیری چند ساله به این باور رسیده اند که بی بی سی افغانستان با تغییر نام خود به «بخش دری» اصل بی طرفی و توصیه های اصول راهنمای خود را زیر پا گذاشته و با این اقدام، بی بی سی طرف یکی از دو موضع جنجالی زبانی در افغانستان را گرفته است.

جای شگفتی است که این افراد که خود را نویسنده و اهل فرهنگ و قلم معرفی کرده اند، چرا سال ها در برابر دروغ پردازی ها و فعالیت های تفرقه افکنانه بی بی سی سکوت کرده بودند و ناگهان به خاطر تغییر نام بی بی سی افغانستان به این نتیجه رسیده اند که این رسانه دروغ گو و معطوف به تفرقه افکنی است؟