آرشیو پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۲۰۰
باشگاه اقتصاددانان
۵

بیت کوین

احسان آذری نیا

در ماه های اخیر رشد شدید قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی غیرمتمرکز سبب توجه سرمایه گذاران به این ارزها و نوسان های شدید در قیمت آنها شده است. طبیعی است که وقتی قیمت نوعی دارایی بالا می رود و نوسان های بزرگ در آن مشاهده می شود، عده ای تلاش کنند از این بازار جدید بهره ببرند.

قیمت بیت کوین در روزهای اخیر از مرز 8100 دلار هم عبور کرده بود؛ اما در این سطح باقی نماند و کاهش یافت. این در حالی است که قیمت های کنونی، در سال 2009 و آغاز انتشار بیت کوین قابل تصور هم نبود. زمانی که قیمت هر واحد حدود یک سنت بود! مطرح شدن بیت کوین به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری سبب نگرانی هایی در بین بانک های مرکزی و نهادهای مالی بزرگ و کوچک شده است. آنها معتقدند از این ارز می توان در مبادلات غیرقانونی نظیر پولشویی استفاده کرد. همچنین از آنجا که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی غیرمتمرکز تحت نظارت هیچ نهادی قرار ندارند احتمال شکل گیری حباب در قیمت آنها و از میان رفتن دارایی سرمایه گذاران وجود دارد.

درباره این ارزها دو دیدگاه مختلف مطرح شده است. عده ای معتقدند نهادهای قانون گذار و بانک های مرکزی باید با این پدیده مانند هر پدیده دیگر برخورد کرده و آن را قانونمند کنند؛ زیرا بیت کوین با آنکه ریسک هایی را متوجه دارایی سرمایه گذاران می کند؛ اما فرصت هایی را در اختیار آنها و سیستم های مالی قرار می دهد. همچنین باید به این موضوع توجه شود که امکان حذف این ارز و دیگر ارزهای رمزگذاری شده وجود ندارد. اما عده ای دیگر معتقدند ریسک بالای این ارزها را نمی توان با تدوین مقررات از میان برد و بهترین واکنش به تحولات اخیر این است که بانک های مرکزی و بانک های بزرگ به ایجاد ارزهای دیجیتال خاص خود اقدام کنند تا جایگزینی مناسب برای ارزهای یادشده باشد و از جذابیت آنها بکاهد.در مطالب حاضر، به جنبه های مختلف بازار ارزهای دیجیتال، ریسک هایی که حضور در این بازار به دارایی سرمایه گذاران تحمیل می کند و تحولاتی که تحت تاثیر رشد قیمت ارزهای یاد شده در برنامه های بانک های مرکزی ایجاد شده، اشاره شده است.