آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۲۰۳
بورس
۱۰

حمایت یک تولیدکننده از قیمت گذاری جدید وکیوم باتوم

زهرا مجتهد

گروه بنگاه ها: مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز تصمیم مسوولان برای قیمت گذاری جدید وکیوم باتوم را حرکتی مثبت برای اقتصاد حوزه پالایش دانست.

غلامرضا باقری دیزج با اشاره به اینکه با توجه به فروش فرآورده های صادراتی و تبدیل آن با نرخ آزاد از سوی قیرسازان دلیلی برای عرضه خوراک با نرخ مبادله ای وجود ندارد، تصریح کرد: با اتخاذ چنین تصمیمی، رقابت های ناسالم و جاری شدن سرمایه ملی کشور به نفع تجار خارجی درخصوص خرید قیر، اصلاح می شود. به دنبال اختلالات ایجاد شده بر اثر عرضه وکیوم باتوم با قیمت ارز مبادلاتی و به شکل ماهانه، شورای رقابت و کارگروه تنظیم بازار، مصوبه جدیدی را اعلام کردند. این رویداد در حالی رخ داد که موضوع تغییر قیمت وکیوم باتوم از اعلام ماهانه به دو هفته یک بار و تعیین ارز آن به صورت آزاد، از سوی پالایش و پخش در جلسه شورای رقابت مطرح شد. شورای رقابت نیز پیشنهادهای مطرح شده در این خصوص را جمع آوری و سپس در این مورد تصمیم گیری کرد که از هفته گذشته شاهد اثر این تصمیم در معاملات بورس کالا بودیم.این تولیدکننده با اشاره به اینکه برای تعیین قیمت وکیوم باتوم باید منافع پالایشگاه ها و قیرسازها مدنظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: شرکت پالایش نفت تبریز به رغم اینکه خود دارای واحد قیر سازی است از تصمیم مزبور کاملا حمایت می کند و خواهان از بین رفتن اختلالات موجود در این بخش از کسب و کار حوزه پالایشی است.

بازنگری در قانون قیر تهاتری ضروری است

با توجه به اینکه قیر تهاتری در قانون بودجه لحاظ شده و احتمال نادرست اجرا شدن آن وجود دارد به نظر می رسد که قانون نیاز به بازنگری داشته باشد که در این راستا باقری معتقد است این تصمیم سبب تامین به موقع و کافی برای ارگان های ذی نفع اشاره شده در قانون خواهد بود و از فروش قیر تهاتری در بازارهای آزاد داخلی و خارجی جلوگیری خواهد کرد.وی با اشاره به اینکه تفاوت نرخ ارز آزاد و مبادله ای، نوسان قیمت ارز و قیمت گذاری ماهانه برای وکیوم باتوم که ماده اولیه برای تولید قیر است با تصمیم اخیر شورای رقابت و «مکانیزم پیاده سازی شده در بورس کالا»، دیگر مرتفع می شود، گفت: باید در فضای رقابتی ایجاد شده، قیرسازان بر توانمندسازی خود برای کاهش هزینه ها و کیفی سازی محصول بیشتر کوشا باشند.