آرشیو پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۲۰۵
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

زیمبابوه پس از موگابه

احسان آذری نیا

در روزهای اخیر یکی از مهم ترین اخباری که از قاره آفریقا منتشر می شود به تحولات سیاسی زیمبابوه مربوط بوده است. هفته گذشته ارتش زیمبابوه کنترل این کشور را در دست گرفت و رابرت موگابه رئیس جمهوری 93 ساله آن را در حبس خانگی قرار داد. اندکی بعد، رئیس جمهوری از قدرت کناره گیری کرد و اکنون معاون پیشین او به عنوان رئیس جمهوری موقت اداره امور را در زیمبابوه بر عهده گرفته است.

در دوران 37 ساله ریاست جمهوری موگابه، سوء مدیریت و فساد گسترده سیاسی و اقتصادی سبب شد اقتصاد این کشور غنی از لحاظ منابع طبیعی، دچار فروپاشی شود و بیش از 90 درصد مردم در فقر به سر ببرند. رئیس جمهوری جدید وعده داده با اجرای اصلاحات فراگیر، رونق را به اقتصاد این کشور باز می گرداند. اما درباره تمایل و توانایی او در عمل به این وعده تردیدهای جدی وجود دارد.

نکته نخست فساد گسترده در تمامی بخش های اقتصاد به ویژه در بین مقامات بلندپایه حکومتی است که سبب خواهد شد هرگونه تلاش برای سامان دادن به اوضاع با موانع متعدد مواجه شود. سیاست های اقتصادی موگابه سبب شده زیرساخت های زیمبابوه در وضعیت بسیار بد باشد و سرمایه گذاران خارجی از حضور در این کشور بهراسند. اقدامات زیادی باید از سوی رئیس جمهوری بعدی انجام شود تا اقتصاد زیمبابوه در مسیر بهبود قرار گیرد. در مطالب امروز به ابعاد بحران اقتصادی زیمبابوه و شرایطی که برای رونق اقتصادی این کشور باید تحقق یابد، اشاره شده است.

موگابه در دوران ریاست جمهوری خود با مخالفان به خشن ترین شکل برخورد کرد و اجازه نداد متخصصان در مناصب حکومتی قرار گیرند تا وضعیت بهبود یابد. به همین دلیل در حال حاضر متخصصان زیمبابوه ای در کشورهای دیگر زندگی می کنند و بازگرداندن آنها به این کشور کار ساده ای نخواهد بود.

و یک سوال بسیار مهم این است که آیا آقای منانگاگوا که چند دهه دوست و فرد بسیار مورد اعتماد موگابه بوده تمایل دارد اصلاحات واقعی را در این کشور اجرا کند؟