|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد96/9/14: فيلم «مادر» را هر بار كه مي بينم گريه مي كنم
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4162
پنجشنبه بيست و پنجم مرداد ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 3969 14/9/96 > صفحه 9 (هنر و ادبيات) > متن
 
      


نگاه 
فيلم «مادر» را هر بار كه مي بينم گريه مي كنم


نويسنده: احمد طالبي نژاد *

بي شك علي حاتمي يكي از استثنايي ترين هنرمندان مملكت مان، ايران است: او تفكر شرقي ايراني داشت و تلاش مي كرد در آثارش هم اين تفكر مبتني برجست وجوي هويت ملي متجلي شود.
     بايد گفت به كار بردن اين نگاه در سينما بسيار دشوار است چراكه اول بايد تعريف دقيقي از واژه هويت داشته باشيم تا بعد بتوانيم اين واژه را در سينما و لابه لاي مفاهيم فيلم جاري كنيم.
     در مورد اطلاعات و دانش گسترده علي حاتمي بايد گفت تنها مطالعه به او كمك نمي كرد، اين فيلمساز فقيد اطلاعات و دانش خود را از زندگي اجتماعي و تاريخ اين سرزمين دريافت مي كرده. ذهن جست وجوگر علي حاتمي با تاريخ و فرهنگ ايران پيوند عجيبي داشت كه او را تبديل به هنرمندي ممتاز كرد به همين دليل است كه او سينماگري تكرارناشدني است: هرچند برخي ها تلاش كردند براي علي حاتمي در سينما بدل بتراشند اما نتوانستند: دليلش هم اين است كه علي حاتمي متعلق به دوره اي بود كه سينماگراني چون مسعود كيميايي ، داريوش مهرجويي، عباس كيارستمي و بهمن فرمان آرا در آن دوره ظهور كرده بودند. نوجواني اين نسل از فيلمسازان مصادف با كودتاي ٢٨ مرداد و فضاي سياسي آن زمان بود، نشريات متعدد، جنگ احزاب و... همه آنها در اين فضا رشد كردند اين فيلمسازان به لحاظ كاري هيچ كدام شان شبيه هم نبودند و هركدام شناسنامه منحصر به فرد خودشان را داشتند: لذا هرگونه تلاش براي بدل سازي اين هنرمند بيهوده است. به ياد دارم كه ابتداي سال ٧٠ كلاس فيلمنامه نويسي داشتم كه روزي علي حاتمي ميهمان من در اين كلاس بود: يكي از شاگردانم از او پرسيد كه اين ديالوگ هاي زيبا و مثل هايي كه در فيلم هاي تان به كار مي بريد چطور به ذهن تان مي رسد. او در پاسخ گفت: من مادربزرگ پيري داشتم كه شب ها براي ما قصه تعريف مي كرد، من وقتي قصه او را گوش مي كردم جملاتش را يادداشت مي كردم: تمام آن يادداشت ها امروز به گنجينه اي از جملات و كلمات تبديل شده است. اما امري كه باعث شد او در سينماي ايران ماندگار بماند اينكه علي حاتمي و همنسلانش سينماي ايران را از فضاي فيلمفارسي و داستان هاي آبكي عبور دادند و به سينما شان و منزلت تاريخي اجتماعي بخشيدند. با اين حال خيلي ها علي حاتمي را متهم كردند كه او تاريخ را تحريف مي كند. علي حاتمي هم به آنها پاسخ داد كه من تاريخ نگار نيستم و من هنرمندم. هنرمند قرار نيست تاريخ را مو به مو روايت كند بلكه بايد از موضوعات تاريخي براي بيان حرف هايي متفاوت بهره ببرد: كاري كه شكسپير كرد.
     روز افتتاحيه شهرك سينمايي غزالي من هم حضور داشتم آن روز جمعيت زيادي براي اين مراسم آمده بودند، به ياد دارم كه فيلم مستندي از چگونگي مراحل ساخت اين شهرك نمايش داده شد. بايد بگويم كه اعتماد به نفس بالاي علي حاتمي باعث شد اين شهرك و سريال هزار دستان ساخته شود: تكيه بر چنين اراده اي باعث شد او در زمان جنگ به رييس تلويزيون آن زمان براي ساخت يك سريال با مضمون تاريخي پيشنهاد ساخت يك شهر را بدهد و علي حاتمي بتواند فيلم هاي ماندگار بسازد. علي حاتمي رفت، هيچ وقت هم بر نمي گردد: مهم اين است كه سينما به سمت ساخت فيلم هايي برود كه اسمش را ملي بگذاريم، كاري كه علي حاتمي براي سينماي ايران كرد ولي متاسفانه الان وضعيت سينما برعكس شده فيلمسازان جوان بيشتر فيلم هاي يك بار مصرف مي سازند در حالي كه سالي يك بار «سوته دلان» را مي بينم، فيلم «مادر» را هر بار كه مي بينم گريه مي كنم، ببينيد اين تاثير چگونه است كه فيلم بعد از مرگ سازنده اش هم به حيات خودش ادامه مي دهد. اين همان درس بزرگي است كه علي حاتمي به همه ما داد.
    
    *منتقدنگاه: فيلم «مادر» را هر بار كه مي بينم گريه مي كنم
    


 روزنامه اعتماد، شماره 3969 به تاريخ 14/9/96، صفحه 9 (هنر و ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 35 بار
    



آثار ديگري از "احمد طالبي نژاد "

  هيچكاك ، بت اعظم تاريخ سينما
احمد طالبي نژاد، اعتماد 22/5/97
مشاهده متن    
  سينماي ايران در آستانه تعطيلي
احمد طالبي نژاد، اعتماد 18/5/97
مشاهده متن    
  راز گنجينه حضرت سليمان / نگاهي به فيلم «اسرار درياچه»، ساخته آرمين ايثاريان
احمد طالبي نژاد*، ايران 15/5/97
مشاهده متن    
  مراقب وسوسه ها باشيد
احمد طالبي نژاد، اعتماد 31/4/97
مشاهده متن    
  ناجوانمردانه مرد، اما خوب مرد
احمد طالبي نژاد، اعتماد 16/4/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
دو ماهنامه علوم و تكنولوژي پليمر
متن مطالب شماره 2 (پياپي 154)، خرداد و تير 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است