آرشیو سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶، شماره ۳۹۶۹
صفحه آخر
۱۶
رسانه باز

جدال خط قرمزها

جلال سمیعی

1- تاثیرگذارها یا افراد و گروه های مرجع، همیشه در طول تاریخ ارتباطات آدم ها، مهم بوده اند: مقاطعی در تاریخ هر ملت یا گروهی هست که چشم به دهان و انتخاب همان تاثیرگذارها دوخته اند و راه او را برگزیده اند.

2- تاثیرگذارها می توانند سرنوشت یک انتخابات مهم را تغییر دهند: با برجسته سازی معایب یا مزایای یک محصول یا برند، دیدگاه شان را به افکار عمومی یا دست کم تعداد زیادی از مخاطبان شان القا کنند: آنها دست کم این قدرت را دارند که به هر شکل و با هر نتیجه ای، باعث دیده شدن یک خبر یا برند بشوند.

3- در یکی دو سال اخیر، اینستاگرام و تلگرام در ایران هر روز مهم تر شده اند: فعالیت های تبلیغاتی آدم های مشهور یا آنهایی که در همین رسانه ها پرمخاطب و پربیننده شده اند، دایما در حال افزایش است. نسل جدیدی از چهره ها یا سلبریتی ها در کنار آنها که شهرت شان را به عرصه مجازی هم آورده اند، با تبلیغات تجاری و فرهنگی و سیاسی، به دیده شدن برندهای جدید یا حرکت های اجتماعی کمک می کنند. از جمله، یک برند نوپای خدمات بیمه، به دلیل انتشار دو کلیپ طنزآمیز با همکاری چهره های اینستاگرامی، گرفتار تفسیرها و انتقادهای بخشی از مخاطبان شد: مخاطبانی که از کاربران شبکه های اجتماعی تا نهادهای قانونی را در بر می گیرد و باعث وعده های برخورد و تا این لحظه، عذرخواهی رسمی آن برند شده است.

4- به نظر می رسد چالش های محتوا و خط قرمزهایی که میان رسانه های رسمی و غیررسمی ایران شناورند، وارد مرحله جدیدی شده اند: جدال تحکیم خط قرمزهای حوزه رسمی در رسانه های غیررسمی، جدی تر شده است: ما هم مثل شما در این چالش، منتظر نتایج این تجربه های تازه هستیم. آیا چارچوب های بعضا نانوشته اما پررنگ انتشار پیام و محتوا، در فضای مجازی و غیررسمی ارتباطات هم تثبیت خواهند شد؟ این بحث را ادامه خواهیم داد.