آرشیو سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۸۷
اقتصاد
۴

قائم مقام بانک مرکزی:بانک های بزرگ تحت فشار آمریکا با ایران همکاری نمی کنند

قائم مقام بانک مرکزی از کارشکنی خزانه داری آمریکا برای همکاری نکردن بانک های بزرگ خارجی با ایران پس از برجام خبر داد.

اکبر کمیجانی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: بانک های بزرگ دو دلیل برای همکاری نکردن دارند، نخست از ناحیه اوفک و خزانه داری آمریکاست که به خاطر جریمه های سنگینی که در زمان تحریم ها و به اتهام روابط بانکی با ایران متحمل شدند، نگرانند. گرچه جریمه آنان به دلیل روابط با ایران نبود و بخش ناچیزی از جریمه این بانک ها مربوط به چنین ارتباطی می شد، با این حال امروز اگرچه ظاهرا این تحریم ها لغو شده اما همچنان این محدودیت ها را احساس می کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این که بانک های ما از نظر کفایت تقویت سرمایه، توان سرمایه ای و اصلاح و بهبود ترازنامه و در مجموع از منظر انطباق با استانداردهای بین المللی در روابط کارگزاری آسیب پذیر هستند.

کمیجانی گفت: با این حال در سال های اخیر سیاست هایی طراحی شده و در حال اجراست تا با توانمندسازی و اصلاح ترازنامه بانک هایمان، بتوانیم مانع بهانه تراشی بانک های بزرگ خارجی شویم.

اکبر کمیجانی با اشاره به این که در زمان تحریم تنها 33 بانک کوچک و متوسط با ایران روابط کارگزاری داشتند، اظهار کرد: در سال های گذشته با اصلاح مسیرها این تعداد به 330 بانک متوسط و حتی بزرگ افزایش یافته است.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به سیاست حفظ تورم تک رقمی و حمایت از تولید و اشتغال گفت: انتظار می رود توان تسهیلات دهی بانک ها در سال جاری به مرز 670 هزار میلیارد تومان برسد.

اکبر کمیجانی با بیان این که این تسهیلات به طور کلان به بنگاه های اقتصادی و اشخاص حقیقی و حقوقی تخصیص می یابد، گفت: علاوه بر این نگاه ویژه ای هم برای بنگاه های خرد و متوسط اواسط سال گذشته داشتیم برای حفظ شغل و حمایت از تولید که از توان و وثیقه لازم برخوردار نیستند.