آرشیو سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۸۷
ایران
۱۵

توقف واردات برنج برنجکاران گیلانی امیدوار شدند

با نامه وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توقف واردات برنج، بازار این محصول در گیلان، از رکود خارج شده و کارشناسان و فعالان بخش کشاورزی استان معتقدند قیمت فعلی برنج، هم برای کشاورز و هم مصرف کننده رضایت بخش است.

به گزارش ایرنا، اگرچه طی سال های گذشته، با سیاست های حمایتی دولت، واردات برنج از پایان دومین ماه فصل پاییز ممنوع می شد، اما امسال و در اوایل آذرماه، با نامه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توقف واردات برنج، بازار این محصول راهبردی استان های شمالی که دچار رکود شده بود، جانی دوباره گرفته و امیدهای کشاورزان را زنده کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این باره گفت: با پخش این شایعه که قرار است واردات برنج در کشور آزاد شود، کل بازار برنج دچار رکود شده بود و همه انتظار واردات بی رویه و کاهش قیمت ها را داشتند.

علیرضا شعبان نژاد ادامه داد: با توجیه و نامه نگاری کارشناسی جهاد کشاورزی گیلان به وزارتخانه و اقدامات و بررسی های میدانی مستقل، وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار منع ثبت سفارش واردات برنج تا پایان سال شده است.

وی گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک ده تا 11 هزار تومان در بازار عرضه می شود که این قیمت، هم به نفع کشاورز است و هم مصرف کننده و چنانچه افزایش یابد، دیگر متناسب با قدرت خرید عموم مردم نیست و رکود دوباره بازار برنج، حتمی خواهد بود.

به گفته شعبان نژاد، با توجه به رونق پیش روی بازار برنج، به کشاورزان و کارخانه داران توصیه می کنیم از دامن زدن به افزایش قیمت بیش از نرخ پیش گفته، خودداری کنند چراکه در غیر این صورت دولت ناگزیر است از ذخیره استراتژیک برنج به قیمت مناسب و با هدف تعادل، وارد بازار کند که این، به زیان تولیدکنندگان برنج است.