|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان96/9/16: شيخ عيسي قاسم نماد انقلاب بحرين و كابوس آل خليفه
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 21932
چهارشنبه سي ام خرداد ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 21786 16/9/96 > صفحه 8 (دريچه اي به جهان) > متن
 
      


شيخ عيسي قاسم نماد انقلاب بحرين و كابوس آل خليفه



پيشينه
    از عمر انقلاب بحرين در حدود 6 سال مي گذرد و اين انقلاب با وجود فراز و نشيب هاي متعدد همواره در مسير اصلي خود قرار داشته و تحريکات، سرکوبگري ها و جنايت هاي متعدد خاندان آل خليفه عليه انقلابيون کوچکترين تاثيري بر اراده انقلابي مردم نگذاشته است. انقلاب مردم بحرين در 14 فوريه 2011 ميلادي (25 بهمن 1390) سه روز پس از سقوط «حسني مبارک» در مصر و همراه با موج خيزش هاي مسلمانان عليه رژيم هاي ديکتاتوري در منطقه غرب آسيا و شمال آفريقا آغاز شد. اما با نگاهي دقيق تر، ريشه هاي اين انقلاب مردمي را حداقل بايد از دهه 1970 ميلادي و نوع رفتار خاندان حاکم بر اين کشور با مردم مورد مطالعه قرار داد. پس از استقلال بحرين در سال 1971 ميلادي، چالش اصلي خاندان آل خليفه، کسب مشروعيت سياسي و تحکيم پايه قدرت خود بود. به همين دليل خاندان حاکم تلاش کرد با تدوين قانون اساسي و برگزاري انتخابات پارلماني در نيمه اول دهه 1970 ميلادي، مشروعيت قانوني براي خود فراهم کند. اما ديري نگذشت که با مخالفت پارلمان مواجه شد و امير بحرين با تصويب «قانون امنيت دولتي» در سال 1975، پارلمان را منحل کرد. بر اساس اين قانون هرگونه اقدام يا موضع گيري عليه دولت، اختلال در امنيت کشور تلقي مي شد و حکومت اجازه داشت افراد مظنون را به سرعت بازداشت و بدون محاکمه زنداني کند. اين ماجرا آغاز کشمکش هاي مردم و حاکميت بود و برخوردهاي طولاني دهه هاي 1980 و 1990 ميلادي را به دنبال داشت. با مرگ شيخ «عيسي بن سلمان» و به قدرت رسيدن فرزند وي «حمدبن عيسي» پادشاه کنوني بحرين، تلاش هاي جديدي براي پايان دادن به کشمکش ها و ايجاد ثبات سياسي از سوي آل خليفه از سرگرفته شد. حمدبن عيسي در فوريه 2001 تصميم به برگزاري همه پرسي درخصوص منشور ملي اصلاحات گرفت. منشور اصلاحات حمدبن عيسي با راي 98/4درصد در سال 2001 ميلادي به تاييد مردم بحرين رسيد. در اين منشور، تاسيس پارلمان منتخب، تفکيک قوا، استقلال قوه قضائيه، حمايت از حقوق سياسي زنان و آزادي هاي مدني وعده داده شده بود. شيعيان اميدوار شدند که در پرتو اين اصلاحات به جايگاه مناسبي در ترکيب سياسي اين کشور دست يابند و منشور ملي آغازي بر پايان دوره محروميت سياسي آنها باشد. اما شرايط کاملا برعکس و سر کوبگري ها عليه مردم بيشتر شد. پادشاه بحرين با مستمسک قرار دادن اين اصلاحات و فريب دادن مردم، فشارهاي خود به شيعيان را بيشتر کرد، به نحوي که علاوه بر محروميت هاي اداري، اقتصادي و اجتماعي و سياست هاي تبعيض آميز عليه شيعيان، هيچ گاه پست هاي کليدي مانند وزارت دفاع، دادگستري، خارجه و کشور نصيب شيعيان نشد. سهم شيعيان از پست هاي عالي و مياني نيز به نسبت جمعيت ايشان اندک است. اين در حالي است که آنان درصد بالايي از جمعيت کشور را تشکيل مي دهند.
     در اين شرايط مردم بحرين فريب اصلاحات ظاهري و دروغين و وعده هاي توخالي آل خليفه را نخوردند و دست به اعتراضات مدني و مخالفت با اين خاندان سرکوبگر زدند تا جايي که اين حرکات اعتراضي فراگير شد و تمام آحاد مردم از دانشجو و روحاني گرفته تا مردم عادي به خيابان ها ريخته و يک صدا خواستار اصلاحات در کشور و دخالت در تعيين سرنوشت سياسي خود شدند. مردم انقلابي بحرين از ابتدا خواستار سرنگوني حمد بن عيسي نبودند، اما به دليل سرکوبگري ها و جنايات روز افزون آل خليفه خواسته هاي انقلابي مردم تغيير و خواهان سرنگوني پادشاه بحرين شدند. رژيم بحرين با استفاده از وارد کردن مزدوراني از کشورهاي عربستان و پاکستان تلاش کرد تا اين ملت را سرکوب و صداي انقلابيون را خاموش کند و در اين راه از هيچ جنايتي فروگذار نکرد، مساجد و حسينيه ها و نمادهاي شيعيان را ويران کرد ، هزاران کارمند و دانشجو را اخراج کرده و تعداد زيادي را به زندان ها انداخت و وحشيانه ترين شکنجه ها را در مورد آنان اعمال کرد. با اين وجود، قادر به مهار انقلاب مردمي نشد و حضور مردم و مشارکت مردمي در اين انقلاب روز به روز بيشتر شد به نحوي که همه مردم يکپارچه و هم صدا خواستار تغيير رژيم بحرين شدند. پس از خشونت هاي ميدان لولو و سرکوب معترضان توسط رژيم آل خليفه، تظاهرات و اعتراضات مردمي گسترده تر شد و بخش عمده اي از مردم به جمع انقلابيون پيوستند. همچنين در اين شرايط نمايندگان وابسته به «جمعيت الوفاق» که بزرگترين جريان شيعي مخالف حکومت آل خليفه مي باشد، از پارلمان استعفا کردند. ديگر احزاب و جنبش هاي بحريني همچون الوفاء و جنبش الاحرار نيز به فعاليت هاي اعتراضي خود عليه نظام آل خليفه پرداختند.
    
    نقش علما و روحانيون
    آل خليفه با نگاهي به دور و اطراف خود و بررسي اوضاع ديگر کشورها، به اين نتيجه رسيده که تا به امروز هيچ انتفاضه مردمي بدون وجود رهبري هدايت کننده به سرمنزل مقصود نرسيده است به همين دليل به نحو بي سابقه اي علماء و روحانيون برجسته اين کشور را هدف قرار داده است. اين رژيم به خوبي مي داند که مردم بحرين بدون داشتن افرادي که مسير را به آنها نشان دهند، قادر به حفظ انسجام خود براي تداوم اعتراضات عليه آل خليفه نيستند. از همين رو، در اقدامي کاملا تاکتيکي، به جاي بازداشت ده ها و صدها معترض، به بازداشت شماري از علماء روي آورده است. نکته قابل تامل در سلسله اقدامات سرکوبگرانه آل خليفه عليه علماي بحريني اين است که تمامي اين افراد از حاميان سرسخت «شيخ عيسي قاسم» (روحاني برجسته شيعه) محسوب مي شوند و کليه فعاليت هاي اعتراضي خود را تحت محوريت ايشان قرار داده اند. رژيم آل خليفه با دستگيري شمار زيادي از علماي برجسته بحريني و احضار تعدادي ديگر تلاش مي کند تا اين پيام را به مخالفان خود برساند که نقشي براي علما و روحانيون شيعه در نظام حکومتي قائل نيست و نمي خواهد از حضور آنان در تصميم گيري هاي سياسي استفاده کند و دستگيري ، سلب تابعيت و محاکمه شيخ عيسي قاسم دقيقا در راستاي چنين هدفي صورت گرفته است. در واقع مي توان سلسله بازداشت هاي روحانيون را در همين راستا تلقي کرد که آل خليفه قصد دارد زمينه مناسب براي محاکمه اين روحاني برجسته شيعي را فراهم آورد. در حال حاضر علماي بحريني که هدايت کننده اعتراضات مردمي هستند، بزرگترين مانع بر سر راه آل خليفه براي محاکمه شيخ عيسي محسوب مي شوند.
    بازداشت علماي برجسته بحريني و احضار شمار زيادي از آنها توسط رژيم آل خليفه در حالي اتفاق مي افتد که اين افراد تاکنون مرتکب هيچ اقدامي عليه امنيت ملي بحرين نشده اند. رژيم آل خليفه برخلاف ادعاهاي دروغين خود، تا به امروز حتي يک فايل ويديوئي از اين افراد که در آن مردم را به افراطي گري و خشونت دعوت کرده باشند، منتشر نکرده است، چراکه اساسا چنين فايلي وجود خارجي ندارد. با اين حال، اکثر اتهاماتي که توسط آل خليفه متوجه علماي بحريني شده است در تحريک مردم به انجام اقدامات خشونت آميز خلاصه مي شود؛ اتهاماتي که هيچگاه به اثبات نرسيدند و تنها با اهداف و اغراض سياسي و براي سرکوب قيام ۶ ساله مردمي مطرح شده و مي شوند.
    در هر صورت، رژيم آل خليفه در شرايط کنوني سياست تشديد فشارها بر انقلابيون بحريني را در پيش گرفته است و اين، خود نشانگر عجز و ناتواني اين رژيم از سرکوب انقلابي است که حدود ۶ سال گذشته ظهور و بروز پيدا کرده است. اکنون آل خليفه خود را در ايستگاه آخر مي بيند و تلاش مي کند تا آنچه را که نتوانسته در ۶ سال به آن پايان دهد، در چند ماه از بين ببرد و اين، همان روياي خامي است که قبل از هر چيزي، اين رژيم را به نابودي مي کشاند.
    
    عالي ترين مرجع شيعه در بحرين
    در حال حاضر شيخ عيسي قاسم عالي ترين مرجع شيعه در بحرين و رهبر سياسي، مذهبي مردم اين کشور است. وي از برجسته ترين علما و رهبران سياسي بحرين است که در روستاي «الدراز» از روستاهاي اطراف منامه در پايتخت بحرين ديده به جهان گشوده و تحصيلات مقدماتي خود را در مدارس اين روستا به پايان رسانده است. وي تحصيلات علوم ديني خود را در بحرين در دهه 1960 ميلادي با حضور در محضر شيخ «علوي الغريفي» آغاز کرد و سپس راهي نجف اشرف شد تا به تحصيل علوم ديني و از جمله فقه در آن بپردازد. وي از جمله دانش آموختگان آيت الله شهيد «سيد محمدباقر صدر» است.
    شيخ عيسي قاسم پس از دفاع مقدس، راهي ايران شد و از محضر اساتيدي مانند آيت الله فاضل لنکراني و سيد محمود شاهرودي استفاده کرد. سفر شيخ به ايران در شناسايي او به عنوان عالمي متدين و شجاع تاثير بسيار داشت و رهبر معظم انقلاب با همين شناخت شيخ را به عنوان نماينده بحرين در مجمع جهاني اهل بيت برگزيدند. شيخ عيسي قاسم تا اواخر سال 1379 در ايران حضور داشت و سپس براي نقش آفريني در تحولات بحرين به زادگاه خود بازگشت. با آغاز فعاليت براي تاسيس پارلمان بحرين که قصد داشت پس از شکل گيري کشور، کار تدوين قانوني اساسي بحرين را به انجام برساند، مردم بحرين از شيخ قاسم خواستند با بازگشت به اين کشور خود را براي حضور در اين پارلمان کانديدا نمايد و در عمل شيخ عيسي موفق شد با بالاترين راي به پارلمان بحرين راه يابد و در کنار جريان اسلامگراي پارلمان، نقش مهمي در تدوين مواد و بندهاي اسلامي در قانون اساسي بحرين ايفا کند.
    با آغاز قيام مردمي بحرين در 14 فوريه ، شيخ عيسي قاسم، رهبري مردم اين کشور را در هدايت اعتراضات مسالمت آميزشان نسبت به ظلم و ستم آل خليفه و مطالبه حقوق برحقشان از اين خاندان ظالم بر عهده گرفت و هرگاه آل خليفه با ترفند و توطئه اي خواسته تا با فريب مردم و به بهانه انجام مذاکرات و گفت وگو با مخالفان آتش قيام آنها را فرو بنشاند، شيخ عيسي قاسم در کنار ديگر علماي اين کشور با روشنگري هاي خويش، ترفندهاي آل خيلفه را نقش بر آب ساخته است. پادشاه بحرين نيزبه اقدامات خود عليه روحانيون ادامه داده و در همين رابطه، دادگاه وابسته به رژيم آل خليفه طي حکمي، تابعيت شيخ عيسي قاسم را لغو و او را تحت پيگرد قانوني براي محاکمه قرار داد. آل خليفه تلاش مي کند تا ضمن جلوگيري از ظهور و بروز هرگونه تشنج، با برگزاري جلسات متعدد دادگاه و تعويق آنها، افکار عمومي را براي محاکمه نهايي شيخ عيسي قاسم آماده کند. رژيم آل خليفه به خوبي مي داند که محاکمه شيخ عيسي قاسم، صبر مردم بحرين را لبريز خواهد کرد و پاسخ آنها به اين اقدام، دندان شکن خواهد بود. بر همين اساس، آل خليفه تلاش مي کند تا حتي الامکان جلسات محاکمه شيخ عيسي قاسم را به تعويق بيندازد تا بدين ترتيب ضمن عادي سازي مسئله محاکمه وي، افکار عمومي براي تحمل اين اقدام، آماده شوند. با اين وجود مردم انقلابي همچنان پرشور در صحنه حاضر هستند و طي ماه هاي اخير حمايت بي نظيري را از رهبر خود، شيخ عيسي قاسم به نمايش گذاشته اند. آل خليفه تلاش مي کند تا در سايه سکوت نهادها و سازمان هاي منطقه اي و بين المللي و همچنين سياست هاي تبعيض آميز و سرکوبگرانه خود را به مردم بحرين تحميل کند. چرا که گمان مي کنند اگر فشارهاي خود بر مردم و انقلابيون را تشديد کنند، آنها از پيگيري مطالبات مشروع و به حق خود دست خواهند کشيد و به زندگي زير يوغ ظلم و ستم آل خليفه تن درخواهند داد.
    اين در حالي است که مردم بحرين به خوبي به حربه جديد رژيم آل خليفه پي برده و همچنان به حمايت هاي چشمگير و بي دريغ خود از رهبر شيعيان، ادامه مي دهند. تحصن مردم بحرين در منطقه «الدراز»، محل سکونت شيخ عيسي قاسم، از همان زماني که ايشان سلب تابعيت شدند به تنهايي گواه بر اين مدعا است. تحصن کنندگان همواره بر مخالفت با محاکمه ظالمانه عيسي قاسم و پايبندي به حق تعيين سرنوشت خود تاکيد مي کنند. بسياري از تحليلگران، توطئۀ آل خليفه عليه شيخ عيسي قاسم را موجب لبريز شدن صبر مردم و احتمالاً روي آوردن آنها به مبارزه مسلحانه مي دانند. اين تحليلگران معتقدند انقلاب بحرين با توجه به پيشينه و ريشه هاي تاريخي خود دير يا زود به نتيجه مي رسد و خاندان آل خليفه مجبور خواهند شد قدرت را به مردم، يعني صاحبان اصلي کشور بحرين، واگذار کنند.
    شيخ عيسي قاسم نماد انقلاب بحرين و کابوس آل خليفه
    


 روزنامه كيهان، شماره 21786 به تاريخ 16/9/96، صفحه 8 (دريچه اي به جهان)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 6 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله آناليز رياضي سهند
متن مطالب شماره 1 (پياپي 1001)، 2018را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است