|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران96/9/16: براي نخستين بار در تاريخ برگزاري جايزه اسكار بيست و هفت زن به اين رقابت راه يافته اند
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6694
سه شنبه بيست و ششم دي ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6660 16/9/96 > صفحه 14 (فرهنگي) > متن
 
      


براي نخستين بار در تاريخ برگزاري جايزه اسكار بيست و هفت زن به اين رقابت راه يافته اند
نرگس آبيار اولين سينماگر زن ايراني در اسكار در گفت و گو با ورايتي: دغدغه هميشگي ام وضعيت زنان و كودكان در جنگ است


گروه فرهنگ و هنر: نرگس آبيار سينماگر ايراني با فيلم «نفس» نماينده سينماي ايران در بخش خارجي نودمين دوره جايزه اسکار با بيست و شش زن ديگر رقابت مي کند، که براي نخستين بار در تاريخ برگزاري جايزه اسکار بيست و هفت زن به اين رقابت راه يافته اند. به گزارش خبرگزاري مهر، نشريه سينمايي ورايتي در پرسش هايي مشترک از بيست و هفت زن کارگردان به چالش ها و کاميابي ها و ناکامي هاي زن هاي سينماگر پرداخته است. فيلم «نفس» به تهيه کنندگي محمدحسين قاسمي، ابوذر پورمحمدي و شرکت نورتابان سال 1394 ساخته شد و پائيز 1395 اکران شد. اين اثر در سي و چهارمين دوره جشنواره فيلم فجر جايزه بهترين بازيگر نقش مکمل زن شبنم مقدمي و جايزه بهترين فيلم در بخش نگاه ملي را برد. «نفس» روايت زندگي چهارکودک به نام هاي بهار، نادر، کمال و مريم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ شان در سال هاي دهه پنجاه نفس مي کشند.
    نرگس آبيار در توضيح بزرگ ترين مانع راه فيلمسازي اش به ورايتي مي گويد: « زن بودن بزرگترين مانع بر سر راه من از آغاز فعاليت سينمايي ام بوده است، چرا که بايد کاري کنم که همه به کار من اعتماد کنند. اين يک مشکل تاريخي در سراسر جهان است و زنان در درجه اول به دليل جنسيتشان نگريسته مي شوند و هنر و توانايي هاي آنها ناديده گرفته مي شود.»
    اين سينماگر در تبيين دستاوردهايش در فيلمسازي هم توضيح داده است:« به عنوان نويسنده و فيلمساز بزرگ ترين دستاوردم، انجام دادن کارهايي است که دوست داشتم. از اينکه توانستم آن فيلم هايي را بسازم که دوست دارم، بسيار خوشحال هستم. به اعتقاد من موفقيت يک فيلم به ميزان فروش آن در گيشه و جوايز سينمايي آن بستگي ندارد، بلکه توفيق يک فيلم به ميزان رضايت کارگردان بستگي دارد از فيلمي که ساخته است.
    نرگس آبيار، با فيلم «شيار 143» توانست رضايت منتقدان و مخاطبان را جلب کند، اين اثر با حضور در سي جشنواره بين المللي برنده شانزده جايزه شد. نکته اي که اين کارگردان در پاسخ به ورايتي بر آن تاکيد مي کند و مي گويد:«من بازخوردهاي بسيار مثبت منتقداني را که فيلم هاي من را دوست داشته اند نيز در نظر مي گيرم و شکي نيست که خوشحال تر خواهم بود، اگر طيف گسترده تري از مخاطب را داشته باشم. چرا که فقط براي خودم فيلم نمي سازم.»
    نماينده سينماي ايران در اسکار، از کريشتوف کيشلوفسکي و الخاندرو گونسالس اينياريتو به عنوان سينما گر هاي محبوبش ياد مي کند. نرگس آبيار سال هايي از زندگي اش را در جنگ سپري کرده است و بازتاب جنگ را مي توان در آثارش ديد. او در پاسخ به اين نشريه امريکايي هم مي گويد:« مواجهه زنان و کودکان با مساله پيچيده جنگ دغدغه من بوده و اين موضوع را در فيلم هايم نيز دنبال کرده ام و تلاش کرده ام صداي بلند زنان و کودکاني باشم که همواره در زير سايه جنگ در جست وجوي ماهيت زندگي بوده اند و آرزوي معصومانه آنها براي زندگي، لزوم صلح را براي من و همچنين آنها غيرقابل اجتناب مي کند.»
    
    زن هاي سينما گر و دغدغه هاي مشترک
    در اين دوره از جايزه اسکار، زن هاي سينماگر ديگري از کشور هاي آسيا و اقيانوسيه حضور دارند و آنها نيز ديدگاه هايشان درباره زن و سينما و دغدغه ها و دستاوردهايشان را بازگو کردند. بسياري از آنها دغدغه هاي مشترکي دارند و «زن بودن» در جهان و مناسباتي مردسالار و فقدان امنيت را به عنوان دو مانع و چالش مهم در مسير فعاليت فيلمسازيشان مي دانند. رويا سادات فيلمساز افغانستاني کارگردان فيلم «نامه اي به رئيس جمهوري» در اين اثر سينمايي به روايت تابو هاي جامعه افغانستان پرداخته است. سکانس هايي از فيلم «نامه اي به رئيس جمهوري» در مناطق ناامن افغانستان فيلمبرداري شده است، چالشي که اين کارگردان را بسيار آزار داده است.»
    آن ماري جسير فيلمساز فلسطيني با فيلم «واجب» در جايزه اسکار حضور دارد. او که از مخالفت صاحبان قدرت با فيلمش انتقاد کرد و بزرگ ترين مشکلش را رودررويي افراد و جريان هاي متنفذ و صاحب قدرت توصيف کرد به ورايتي مي گويد: «آنها مي خواستند مرا مقهور خودشان کنند زيرا فيلمم منطبق بر ديدگاه آنها نبود.» ماتي دو سينماگر اهل لائوس با فيلم «عزيزترين خواهر» به نودمين دوره جايزه اسکار راه يافته است. محدوديت منابع مالي و دشواري هاي شرايط توليد مهم ترين چالش اين سينما گر بوده است. او مي گويد:« با بودجه اي کمتر از ۲۵۰ هزار دلار فيلمم را ساختم.» در عين حال او خودش را فردي خوش شانس مي داند که به رغم محدوديت هاي فراوان توانسته است فيلمش را بسازد و به اسکار راه پيدا کند. اين سينماگر مي گويد: «بيشتر از ساختن فيلمي پرفروش در پي ساخت فيلمي بودم که دوست داشتم.»
    
    روايت آنجلينا جولي و نياز به روايت زنانه از جهان
    آنجلينا جولي چهره مطرح سينمايي جهان نخستين تجربه کارگرداني اش را در فيلم «اول پدرم را کشتند» پي مي گيرد. اين فيلم در کامبوج ساخته شده است و روايتي از رنج هاي مردم آن سرزمين است. به اعتقاد آنجلينا جولي براي نخستين بار است که فيلمي به اين ابعاد در کامبوج ساخته مي شود و همين مساله جدي ترين چالش اين سينماگر مطرح بوده است. او در عين حال از ساخته شدن اين فيلم خوشحال است و بزرگ ترين دستاوردش در اين تجربه کارگرداني را تعامل اعضاي گروه دانست و گفت:« گروه سازنده در کنارم بودند و همه عوامل فيلم از پشت و جلوي دوربين،حتي مترجم ها و...در ساخته شدن فيلم همدل وهمراه بودند و کمک کردند.»
    جولي بزرگترين تجربه خلاقانه اش را اين مي داند که به عنوان يک فيلمساز بتواند از ديگر هنرمندان حمايت کند و با آثارش راه آنها را باز کند تا توانايي ها و استعداد آنها هم به گوش ديگران برسد. ريتي پان کارگردان و عکاس کامبوجي از دستياران آنجليا جولي در توليد «اول پدرم را کشتند» بود و کارگردان اثر به طور ويژه از او تشکر کرد. خانم بازيگر هرچند نخستين اثر سينمايي اش را کارگرداني کرده است اما مي گويد:«خودم را به عنوان يک کارگردان زن نمي شناسم.»
    اين بازيگر معتقد است: «بايد زنان پشت همديگر باشند و نياز به زنان قوي تري هم در اين صنعت هست تا بتوانند دنيا را از زاويه ديد زنان روايت کنند.»
    
    نيم نگاه
    نماينده سينماي ايران در اسکار: مواجهه زنان و کودکان با مساله پيچيده جنگ دغدغه من بوده و اين موضوع را در فيلم هايم نيز دنبال کرده ام و تلاش کرده ام صداي بلند زنان و کودکاني باشم که همواره در زير سايه جنگ در جست وجوي ماهيت زندگي بوده اند و آرزوي معصومانه آنها براي زندگي، لزوم صلح را براي من و همچنين آنها غيرقابل اجتناب مي کند
    
    براي نخستين بار در تاريخ برگزاري جايزه اسکار بيست و هفت زن به اين رقابت راه يافته اند / نرگس آبيار اولين سينماگر زن ايراني در اسکار در گفت و گو با ورايتي: دغدغه هميشگي ام وضعيت زنان و کودکان در جنگ است
    


 روزنامه ايران، شماره 6660 به تاريخ 16/9/96، صفحه 14 (فرهنگي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 3 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله آلرژي، آسم و ايمونولوژي ايران
متن مطالب شماره 6 (پياپي 71)، Dec 2017را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است