آرشیو پنج‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۶۰
اجتماعی
۷

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران: تخلفات ساخت و ساز در تهران بیش از حد تصور است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: تخلفات ساخت و ساز در تهران بیش از حد تصور است و تهران در ساختمان غرق شده و جای ساختمان دیگری نیست.

مهدی حجت، با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید به سمت درآمد پایدار برود و کیفیت زندگی در شهر ارتقا یابد، گفت: باید در طرح تفصیلی تجدیدنظر کرد و حال زمان آن فرا رسیده است. باید میزان تحقق پذیری طرح تفصیلی و انحرافات آن احصا شود همچنین باید طرح تفصیلی در بستر طرح جامع بررسی شده و چشم انداز نیز متصور شود. او با تاکید بر اینکه باید آیین نامه ایستایی ساختمان در زمینه ایمن سازی ایجاد شود، تصریح کرد: جای سوال دارد که سازمان نظام مهندسی در بحث آیین نامه ایستایی و اجرای آن چه نقشی به عهده دارد؟ در حال حاضر وضعیت بیمارستان ها، دانشگاه ها و... در حوزه ایمنی مناسب نیست، اما از آنجایی که هر کدام متولی خود را دارند دست ما بسته است.

حجت با انتقاد از شورای عالی معماری کشور تصریح کرد: این شورا با مصوبات، بار سنگینی را به دوش شهر می گذارد و هر تصمیم در این شورا عواقب و نتایج زیادی بر تهران دارد و من نمی دانم چگونه تکالیف آرمان گرایانه دولت را با وجود این تنگناهای مالی ادامه دهم.

وی درباره حل معضل بافت فرسوده تصریح کرد: دولت به امر نوسازی بافت فرسوده چراغ سبز نشان داده است. بعد از زلزله بم اکثریت توجه این سازمان به زلزله معطوف شد و سازمان نوسازی بشدت پیگیر جذب بخش خصوصی است و حتی آورده زمین آزاد را برای جایگزینی بافت در دست کار دارد. از روزی که سر کار آمدیم سعی کردیم رویکرد این سازمان را تغییر دهیم. نوسازی باید در سه مقیاس تجمیع واحدهای مختصر، ناحیه ای و مقیاس بزرگتر دنبال شود و در مقیاس نوسازی ناحیه ای لازم است که مردم از ناحیه تخلیه شده و جای دیگری اسکان داده شوند تا امر نوسازی تکمیل شود.