آرشیو پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۸۶
اقتصادی
۴

وزارت جهاد کشاورزی: امسال بیش از 560 هزار تن پیاز و سیب زمینی تولید می شود

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت گفت: پیش بینی می شود امسال نزدیک به یک میلیون و 894 هزار تن پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی طرح استمرار در کشور تولید شود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حسین اصغری افزود: پیش بینی تولید پیاز 364 هزار تن و سیب زمینی طرح استمرار 207 هزار تن است.

اصغری میزان تولید گوجه فرنگی طرح پاییزه و زمستانه امسال را حدود یک میلیون و 323 هزار تن برآورد کرد.

وی گفت: کشت سه محصول پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی طرح استمرار با هدف تامین بازار در فصل پاییز و زمستان در مناطق گرم جنوب کشور و دراستان های خوزستان، جنوب کرمان و فارس،بوشهر و سیستان و بلوچستان برنامه ریزی می شود.

اصغری ادامه داد: برنامه ابلاغی ما برای کشت امسال پیاز طرح استمرار پاییزه در سطح 10 هزار و 620 هکتار و سیب زمینی طرح استمرار 6730 هکتار برنامه بود که در مورد پیاز تقریبا 96 درصد و سیب زمینی 82 درصد آن تحقق یافته است.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش ها تا کنون پیاز طرح استمرار در سطح 10 هزار و 213 هکتار و سیب زمینی بیش از 5550 هکتار کشت شده است.

وی برنامه ابلاغی برای کشت گوجه فرنگی طرح پاییزه و زمستانه را 32 هزار و 290 هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان 98/7 درصد تحقق یافته که در سطح 31 هزار و 885 هکتار می باشد.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت با اذعان به اینکه برای صادرات محصولات سبزی، صیفی و جالیزی محدودیتی وجود ندارد، اظهار داشت: در شش ماه سال جاری یک میلیون و 440 تن انواع محصولات سبزی و صیفی و جالیزی به ارزش 429 میلیون دلار از کشور صادر شده و در مورد محصولاتی مانند هندوانه، خربزه و سبزیجات تازه افزایش صادرات داشتیم.

اصغری گفت: با توجه به محدودیت منابع پایه آب و خاک کشور و فسادپذیر بودن محصولات سبزی و صیفی باید تلاش شود آنچه تولید می کنیم خوب مصرف شود و کیفیت بسته بندی ها نیز بهبود یابد تا در تامین امنیت غذایی موفق باشیم.