آرشیو یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۸۰
ایران زمین
۱۹

لزوم ساماندهی بازار برنج شمال

حسین خانی

ساری - «محمود حجتی نجف آبادی» وزیر جهاد کشاورزی وقتی در سفرش به گیلان از سوی خبرنگاران درباره وضعیت برنج در شمال کشور مورد پرسش قرار گرفت، گفت که براساس اطلاعات، بازار برنج از تحرک خوبی برخوردار است و افزود: متقاضیان برنج شمال برای خرید به استان های شمالی مراجعه کرده و در حال خرید برنج هستند.

برخورد با سودجویان

«علی اکبریان» نایب رئیس انجمن برنج کشور قیمت برنج را در شمال 11 و در تهران تا 16 هزار تومان اعلام کرد و عقیده دارد، دستگاه های نظارتی باید نظارت و کنترل خود را افزایش دهند تا دلالان و سودجویان نتوانند از این اوضاع به نفع خود استفاده کنند و مصرف کنندگان را تحت فشار قرار دهند.

نظارت برعرضه برنج وارداتی

«دلاور حیدرپور» رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم درباره انبار برنج تولیدی در شالیکوبی ها، گفت: در حال حاضر تا 90 درصد برنج از دست شالیکاران خارج شده و در اختیار تاجران است، به همین دلیل هر گونه نوسان در قیمت و مقدار عرضه و تقاضا می تواند به ضرر مصرف کنندگان باشد.

توزیع مناسب و نظارت دقیق بر عرضه برنج های وارداتی می تواند هم به نفع مصرف کنندگان باشد و هم اینکه بازار برنج داخلی با ثبات قیمت در دسترس آحاد مردم باشد. امسال 213 هزار هکتار زمین شالیزاری استان زیر کشت برنج رفت. با توجه به انجام کشت دوباره به 2 روش نشای مجدد و پرورش رتون در 80هزار هکتار از زمین های شالیزاری، تولید امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: پیش بینی تولید برنج مازندران امسال حدود یک میلیون و 50 هزار تن بوده که محقق شد.