آرشیو چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۰۹
صفحه آخر
۱۲

موافقت اربیل با شروط بغداد برای آغاز مذاکرات

دولت خودمختار اقلیم کردستان عراق با شرط های بغداد برای آغاز مذاکرات و حل مسائل فی مابین، موافقت کرده است.

«احسان الشمری» مشاور رسانه ای «حیدر عبادی» نخست وزیر عراق، می گوید دولت اربیل با شرط های بغداد برای آغاز مذاکره دوجانبه موافقت کرده است.

به گزارش فارس، الشمری گفته، «دولت اقلیم پذیرفت که گذرگاه های مرزی منطقه اقلیم با ایران و ترکیه را به دولت مرکزی تحویل دهد. اربیل همچنین با تشکیل کمیته عالی برای سازماندهی فعالیت های گذرگاه های زمینی، گمرک ها و فرودگاه ها موافقت کرده است. این کمیته دستور کارش را براساس قانون اساسی و اختیارات دولت فدرال تنظیم می کند.»هر چند اربیل برای مذاکره، ابراز تمایل کرده، ولی هنوز رسما لغو نتیجه همه پرسی سوم مهر را اعلام نکرده است.

«مسعود بارزانی» رئیس سابق اقلیم کردستان عراق، علی رغم هشدارهای مکرر بغداد، سوم مهر گذشته در منطقه اقلیم، همه پرسی جدایی برگزار کرد. از آن زمان تاکنون، روابط میان بغداد و اربیل تیره است.در حال حاضر با توجه به اینکه بغداد، استان نفت خیز کرکوک و گذرگاه های مرزی اقلیم را تحت کنترل دارد، دولت اربیل با ضیق مالی مواجه شده و در پرداخت حقوق کارمندان خود عاجز مانده است.

هم اکنون بغداد و اربیل هر دو بر آغاز گفت وگو به عنوان تنها راه حل مشکلات جاری تاکید می کنند، اما بغداد شرط آن را لغو نتیجه همه پرسی دانسته، امری که اربیل هنوز آن را رسما عملی نکرده است. با این وجود، اربیل اعلام کرده که به رای دادگاه عالی و قانون اساسی احترام می گذارد.در همین حال، «سعدالحدیثی» سخنگوی دولت عراق بر ضرورت آغاز گفت وگوهای فنی میان اربیل و بغداد، تاکید دارد. وی گفته، هنوز از اربیل هیئتی برای گفت وگو، به بغداد اعزام نشده است.