آرشیو چهار‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۸۳
فن آوری
۸
خبر

فرصت 10 روزه لایحه حریم خصوصی فضای مجازی

سازمان فناوری اطلاعات ایران با انتشار پیش نویس لایحه «حمایت از داده ها وحریم خصوصی در فضای مجازی»، از صاحبنظران و پژوهشگران این بخش خواست تا ظرف 10 روز آینده نقطه نظرات خود را در مورد آن اعلام کنند.

به گزارش «ایران» پیش نویش لایحه «حمایت از داده ها وحریم خصوصی در فضای مجازی» توسط وزارت ارتباطات و با همکاری پژوهشگران تهیه و به منظور جمع آوری نظرات صاحبنظران منتشر شده است.

بنا بر اعلام این سازمان این سند براساس اصول قانون اساسی، سیاست های کلی نظام، سند منشور حقوقی شهروندی رئیس جمهور، مطالعات تطبیقی، بررسی خلاهای قانونی و رعایت اصول حمایت و حفاظت از داده ها و اطلاعات شخصی در 8 اصل، تهیه شده است. اصل محدودیت در جمع‎آوری اطلاعات، اصل کیفیت جمع آوری و استفاده از داده‎ها و اطلاعات، اصل مشخص بودن هدف از جمع آوری و استفاده از داده ها و اطلاعات، اصل محدودیت در استفاده و عدم افشا (مگر به حکم قانون یا رضایت فرد)، اصل تضمین های حفاظت از داده ها و اطلاعات، اصل شفافیت اقدامات-ابزارها و ماهیت داده های هدف، اصل لزوم جلب مشارکت فردی و اصل پاسخگویی در قبال اجرای سایر اصول، از جمله اصول در نظر گرفته شده برای تدوین این لایحه محسوب می شوند.

با توجه به اهمیت این موضوع که در کنار توسعه روز افزون شبکه ملی اطلاعات و کاربرد خدمات الکترونیکی دغدغه های کاربران نسبت به حفاظت از داده ها و اطلاعات شخصی در فضای مجازی بیشتر می شود؛ لازم است این پیش نویس پس از فرآیند نهایی شدن، در دستور کار دولت برای طی مراحل قانونی ارائه این لایحه به مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

براین اساس تمامی صاحبنظران می توانند فایل کامل این لایحه را از نشانی ITO.GOV.IR دریافت و ظرف 10 روز (تا 20 دی ماه) نقطه نظرات خود را از طریق رایانامه [email protected] یا ارسال نظرات مکتوب به دبیرخانه سازمان فناوری اطلاعات ایران با این وزارتخانه در میان بگذارند.