آرشیو چهار‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۰۹
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

آرمان: عملکرد اقتصادی دولت موجب پشیمانی مردم از رای به روحانی شده است

یک روزنامه اصلاح طلب می نویسد پشیمانی مردم نسبت به رایی که به روحانی داده اند، ناشی از عملکرد اقتصادی دولت و سرایتی است.

روزنامه آرمان با اشاره به گسترش پشیمانی در میان رای دهندگان به روحانی نوشت: موج پشیمانی از رای به روحانی در نتیجه لایحه بودجه دولت برای سال 1397 ایجاد شد. مشخصا افزایش ناگهانی عوارض خروج از کشور برجسته گردید. بار عمده این عوارض مازاد بر دوش طبقه متوسط است که همانا خاستگاه آرای دولت بود! جامعه مدنی در فضای مجازی به کلیت لایحه بودجه نیز حساسیت نشان داد. چه بسا برای نخستین بار بوده باشد که لایحه بودجه به مطالعه و دقت نظر عامه مردم رسید.

این نکات به عنوان داده هایی جدید در ذهن رای دهنده موثر افتاد. داده هایی که سبب نقد و ایراد و اعتراض گردید. ریشه این قصور نیز دولت دانسته شد. به زعم نگارنده پشیمانی کنونی هم بر آبشخور احساسی قرار دارد و هم آبشخور عقلانی. آنجا که داده های جدید و مثال های فوق، در تضاد با مطالبات رای دهنده قرار دارد، مصداق آبشخور عقلانی است. آنجا که به واسطه مکانیزیم همرفت، پشیمانی ناشی از تجربه جمعی سرایت می کند و تمام قصور بر دوش دولت انداخته می شود، آبشخور احساسی است که در موج جمعی تبلور یافته است؛ پشیمانی سرایتی.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد تورم مسکن و اجاره 2/5 برابر تورم کلی است. این در حالی است که فاصله رفاهی تهران با بقیه کشور تقریبا دو برابر شده است. چرا؟ چون مدل اقتصادایران از حوزه های صنعت و کشاورزی به سمت حوزه خدمات کوچیده و تمرکز جغرافیایی خدمات هم در تهران است. این شرایط کلی را در نظر باید داشت و توجه نمود به اینکه سرمایه گذاری پسابرجام نیز چنان که باید رخ نداد. نکته این است که رشد اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم- با برگ برنده کنترل تورم- رخ داده اما آنطور که باید روی سفره مردم حس نشده است! اینجاست که می توان به تیم اقتصادی دولت نقد جدی وارد نمود. همواره بیماری و مرضی مزمن و ساختاری در راه اصلاحات اقتصادی وجود داشته است.