آرشیو چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۴۲۳۲
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

ترازوی هوشمندی که وزن کاربر را کم می کند!

مهر: یک دانشمند رفتار شناس ترازویی ساخته که با هدف حفظ انگیزه کاربر، وزن او را نشان نمی دهد. به تازگی یک دانشمند رفتارشناس ترازویی به نام Shapa ساخته که با هدف حفظ انگیزه کاربر وزن دقیق کاربر را به طور کامل نشان نمی دهد، حتی ممکن است کمی او را لاغرتر هم نشان دهد! دان اریلی استاد رفتار شناسی دانشگاه دوک انگلیس برای این منظور اطلاعات دقیق را حذف می کند. این ایده سبب می شود با تغییر وزن کاربر، انگیزه او از بین نرود. در عوض کمبود وزن، تناسب آن یا اضافه وزن با رنگ های مختلف به کاربر نشان داده می شود. همراه ترازو یک اپلیکیشن نیز وجود دارد که برای کاربر هدف های کوچکی مشخص می کند. از سوی دیگر این روند به بهبود عادات کاربر منجر می شود. جالب آنکه این اپلیکیشن در گذر زمان با دریافت اطلاعات مختلف یک پروفایل کاهش وزن برای کاربر فراهم می کند.

ساخت پنجه مصنوعی پا با فناوری پیچیده

مهر: محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق شدند پنجه هایی را برای افرادی که به هر دلیلی از زیر زانو دچار مشکل شده اند طراحی کنند که قابلیت انجام فعالیت های روزانه را دارند. نیما جمشیدی، عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه اصفهان و مجری طرح «طراحی و ساخت پنجه کامپوزیتی» اظهار کرد: پنجه هایی که معمولا ساخته می شوند فقط در انحصار کشور آمریکا بوده و از جنس کربن هستند.

وی با بیان اینکه کربن برای کشور ما جزو اقلام تحریمی است، گفت: به دلیل اینکه از این مواد در صنایع نظامی استفاده می شود درصدد برآمدیم تا پنجه ها را با مواد کربنی تولید نکنیم. به گفته جمشیدی، بر این اساس مجبور شدیم از الیافی استفاده کنیم که برای این کار نیست و روی چیدمان مواد کار کردیم تا بتوانیم پنجه هایی با کیفیت نمونه های آمریکایی به تولید برسانیم. عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در ساخت این کار خود را با استانداردها انطباق دادیم، خاطرنشان کرد: در ساخت این پنجه از فناوری های تک استفاده شده است، زیرا بر اساس اطلاعات بیمار سختی پنجه مشخص می شود. وی با بیان اینکه معمولا نمونه های آمریکایی 3 سال عمر مفید دارند، عنوان کرد: عمر مفید پنجه هایی که تولید کرده ایم 5 سال است؛ این ضمانت را بر اساس 6 هزار قدمی که فرد در روز به طور متوسط برمی دارد تعیین کرده ایم.

جمشیدی بیان کرد: ساخت پنجه ها نیاز به تکنولوژی پیچیده ای دارد. این محقق با بیان اینکه این پنجه ها روی 30-40 نفر تست بالینی شده است، عنوان کرد: این پنجه ها چون اقلام وارداتی محسوب می شوند قیمت بالایی دارند از این رو با تولید آن قیمت نمونه داخلی کاهش می یابد. عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تا کنون این پنجه ها را در چند کلینیک به صورت سفارشی به فروش رساندیم، افزود: بنا داریم در سال 97 به صورت عمومی این پنجه ها را وارد بازار کنیم. وی با بیان اینکه با این پنجه ها، همه فعالیت روزانه برای فرد قابل انجام خواهد بود، خاطرنشان کرد: افرادی که دچار قطع شدگی، پای دیابتی، تصادفات و مشکلات مادرزادی هستند، می توانند از این پنجه ها استفاده کنند. جانبازان، افراد در بهزیستی و... می توانند مخاطبان این محصول باشند.

لپ تاپ کاملا تاشوی سامسونگ با دوربین قدرتمند

مهر: سامسونگ بعد از عرضه دو لپ تاپ کروم بوک پلاس و کروم بوک پرو، محصول جدیدی با صفحه کلید کاملا جداشونده و سیستم عامل کروم را طراحی و آماده عرضه به بازار کرده است. این لپ تاپ که ناتیلوس نام دارد مجهز به حسگر دوربین قدرتمند imx258 است که باعث خواهد شد بتوان با جدا کردن صفحه کلید از آن از این محصول برای تهیه عکس های باکیفیت بالا استفاده کرد.

گفته می شود دقت دوربین این لپ تاپ 13 مگاپیکسل خواهد بود و کیفیت دوربین یادشده با کیفیت دوربین های گوشی های هوشمند قدرتمندی همچون جی 6، ردمی نوت 4 و غیره برابری خواهد کرد. البته کیفیت بالای عکس های ناتیلوس تنها مربوط به این حسگر نیست و استفاده از دیگر سخت افزارهای قدرتمند نیز در این مساله تاثیرگذار است. دوربین یادشده برای ضبط ویدئو با کیفیت 720 پیکسل نیز قابل استفاده است که این امر در لپ تاپ ها و تبلت ها امری کم سابقه محسوب می شود. هنوز در مورد قیمت، زمان عرضه و دیگر مشخصات سخت افزاری این لپ تاپ خبر دقیقی منتشر نشده است.