آرشیو چهار‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۳۹۹۲
صفحه آخر
۱۶
رسانه باز

صدا به مثابه رسانه آموزشی

جلال سمیعی

1- رسانه ها در تغییرات مدل های مصرف محتوا و پیام توسط مخاطبان، دارای یک جریان برهم کنش متقابل بر مخاطبان هستند: رسانه ها با کارکردهای مختلفی برای مخاطبان فعالیت می کنند و مخاطبان هم برای محتوا یا خبری که نیاز دارند، هر یک را انتخاب می کنند: برای مثال، وقتی تلگرام تا این سطح به روابط شخصی و حرفه ای نفوذ دارد، از کار افتادن آن به هر دلیلی، نبود قواعد جدیدی که خود تلگرام در سیستم ارتباطی تعریف کرده است، فعالیت ها را مختل می کند.

2- رسانه ها چند کارکرد اصلی دارند و یکی از این کارکردها، کارکردهای آموزشی - ترویجی هستند: کارکرد آموزشی یک رسانه برای مخاطب، به ابزار ارتباطی و نوع محتوایی که این آموزش را به او منتقل می کند، وابسته است. کارکردی که تا امروز، رسانه هایی را با وجود تغییرات پرشتاب فناوری و اجتماع، زنده نگه داشته است.

3- رسانه های صدا، مانند رادیو یا پادکست، رسانه هایی اند که به دلیل درگیر کردن یکی از حواس مخاطب، همواره در کنار او حرکت می کنند و چندان مزاحم فعالیت های روزمره او نیستند. از همین روست که رادیو هنوز در عرصه رقابت رسانه ای باقی مانده است و به تلویزیون و اینترنت، بازی را چندان نباخته. همین مسیر هم باعث شده است که رادیو در اینترنت با قالب پخش زنده یا پادکست های ضبط شده در فضای رسانه ای خود را بازتولید و بازنشر کند.

4- کافی است به مدل طراحی و روایت قالب های برنامه های نمایشی، یا روایت های آگهی های تبلیغاتی رادیویی یا آنلاین دقت کنید: رسانه صدا، یک رسانه قصه گو و تخیل ساز است: تصویرهای ذهنی ای که شنیدن صدای روایت ها برای مخاطب می سازد، می تواند به مکث ذهنی و برداشت کامل او از پیامی که هدفی در محتوای خود دارد، کمک کند.

5- یادمان باشد هر چه قدر هم که رسانه ها در ابزار و فناوری پیشرفت کنند، در نهایت این مدل مصرف رسانه و محتوا در میان مخاطبان است که تعیین می کند کدام رسانه ها پرمخاطب تر و محبوب تر باشند.