آرشیو چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۰
جهان
۱۵

درخت شگفت انگیز در قائمشهر

باغدار قائمشهری از یک درخت 15 نوع میوه متفاوت برداشت کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، لذت چیدن میوه های رنگارنگ از یک درخت آرزویی کم و بیش دست نیافتنی بود تا آن روز که به باغ آقای محمودی رسیدیم؛ باغدار قائمشهری که از یک درخت پایه نارنج بیش از 15 نوع مرکبات برداشت کرده است. او درباره این درخت عجیب گفت: از حدود پنج سال پیش شروع به پیوند زدن متفاوت از مرکبات روی این درخت نارنج کردم و هر بار یک نوع میوه را آزمودم تا امروز که روی این درخت بیش از 15 نوع میوه به بار نشسته است.

محمودی گفت، برای این درخت چند میوه نامی هم گذاشته و آن ماردار است.

ماردار در زبان مازندرانی به معنای درخت مادر است که این باغدار درباره دلیل انتخاب نامش می گوید، ماردار یعنی درخت مادری که چند بچه را یکجا و روی یک پایه تغذیه می کند و پرورش می دهد.

پیج اورلاندو، والنسیا، تانجلین، تامسون ناول، پرتقال مصری، تانجلا، یاشار، نارنج بی تیغ، هیلمن و چند نوع نارنگی و پرتقال دیگر میوه هایی است که روی یک درخت نارنج پیوند خورده و به بار نشست. درخت ماردار خزانی ندارد، چون در همه فصول سال چند میوه روی درخت وجود دارد و خزان یکی همزمان می شود با بهار میوه ای دیگر.

محمودی میزان برداشت انواع مرکبات را در طول سال از این درخت، حدود 250کیلوگرم اعلام کرد و گفت: علاوه برصرفه اقتصادی می شود به مزیت های این درخت که همان تازه خوری میوه هاست در طول زمان نامحدود اشاره کرد؛ درختی که از اوایل شهریور میوه های آن برای خوردن آماده است و برداشت میوه های تازه تا اواخر خرداد هم ادامه دارد.