آرشیو چهار‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۰
جامعه
۱۷
یادداشت

خدمات دندانپزشکی در دسترس حاشیه نشینان

دکتر اصغر سلیمی (عضو فراکسیون سلامت مجلس)

دسترسی به خدمات دندانپزشکی در حوزه بهداشت و درمان، یکی از ضروری ترین نیازهای مردم است که باید متولیان نظام سلامت به آن توجه جدی داشته باشند. بی شک، دسترسی به خدمات دندانپزشکی نیازمند حضور فعال دندانپزشکان، کاردان ها و کارشناس های بهداشت دهان و دندان است. در کشور ما بیشتر دندانپزشکان تمایل دارند در مناطق برخوردار و کلانشهرها فعالیت کنند و اغلب آنها برای خدمت در مناطق محروم و حاشیه شهرها رغبتی ندارند.

به همین دلیل نیاز است که متولیان نظام سلامت برای تامین نیروی دندانپزشک در مناطق کم برخوردار، اقدامی عاجل انجام دهند و با اجرای کامل برنامه پزشک خانواده، تقویت شبکه بهداشت شهرها و روستاها و ایجاد مشوق های قانونی برای حضور دندانپزشکان در حاشیه شهرها و مناطق محروم، کاری کنند که دسترسی به خدمات دندانپزشکی در مناطق کم برخوردار افزایش یابد.

بهره مندی از خدمات دندانپزشکی سیار هم یکی دیگر از راه های توسعه خدمات دندانپزشکی در مناطق محروم و حاشیه شهرهاست. در مناطق حاشیه شهرها نیاز است که حداقل معاینه اولیه دهان و دندان برای ساکنان این مناطق انجام بگیرد و آموزش های پیشگیرانه لازم برای حفظ سلامت دندان ها به دانش آموزان و مردم ارائه شود. سپس در صورتی که ساکنان مناطق محروم و حاشیه شهرها به خدمات تخصصی دندانپزشکی نیاز داشتند، به مراکز درمانی مجهزتر در شهرهای برخوردار ارجاع داده شوند.

علاوه بر این که نیاز است دولت برای توسعه خدمات دندانپزشکی در مناطق محروم و حاشیه شهرها، بودجه های کافی ارائه کند.

با توجه به این که اغلب ساکنان حاشیه شهرها از شهروندان مناطق محروم هستند که برای پیدا کردن شغل و آینده ای بهتر به حاشیه کلانشهرها آمده اند، نیاز است که خدمات دندانپزشکی برای این گروه محروم مانده تعریف شود. خوشبختانه وزارت بهداشت از توسعه خدمات دندانپزشکی در مناطق حاشیه شهرها خبر داده است که امیدواریم در مقام عمل نیز شاهد توسعه این خدمات باشیم.

واقعیت این است که میلیون ها هموطن ما در سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند و از نظر دسترسی به خدمات رفاهی و دندانپزشکی در وضعیت مساعدی به سر نمی برند. برای توسعه خدمات دندانپزشکی در این مناطق محروم نیاز داریم که سهمیه ای نیز برای پذیرش دانشجوی دندانپزشکی با تعهد خدمت در مناطق کم برخوردار در نظر گرفته شود تا بتوان بخشی از کمبود دندانپزشک را در این مناطق مرتفع کرد.