آرشیو سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶، شماره ۳۹۹۷
صفحه آخر
۱۶
رسانه باز

تاثیر تاثیرگذارها

جلال سمیعی

1- درباره گروه های مرجع یا تاثیرگذار در رسانه ها زیاد می شنویم: بنیان بسیاری از روش های جدید تبلیغات و بازاریابی در فضاهای کسب وکاری تازه، بر همین آدم ها و گروه های تاثیرگذار استوار است. جذابیت این روش تبلیغات، استفاده از تعداد بیشتری از کانال های رسانه ای و افرادی است که با هزینه ها و چالش های کم تری از نظام رایج در رسانه های رسمی حاضرند برند یا کمپین کارفرما را تبلیغ کنند.

2- استقبال کسب وکارهای جدید و کوچک از تاثیرگذارها، تا حدی در شبکه های اجتماعی دیده شد که برندها و سازمان های بزرگ هم به سمت این شیوه از آگهی ساختن ها روی آوردند: تامین درآمد تعداد زیادی از افراد و گروه ها در جهان و ایران، وابسته به همین هشتگ زدن ها و کلیپ ساختن هاست: محتوایی که از طریق محتوا تلاش دارد با جذابیت هایی که دارد، مخاطبان را بی توجه یا چشم داشت به پیام تبلیغاتی سفارش دهنده آن، به بازنشر ویروسی آن محتوا در شبکه های اجتماعی و گروه هایی که در آنهاست، راغب باشد.

3- شکی نیست که بسیاری از برندهای جوان در همین دو، سه سال اخیر، شهرت شان را مدیون همین تاثیرگذارها هستند: برندهای زیادی حاضرند با گذر از خط قرمزها، افراد پرمخاطب و خلاق شبکه های اجتماعی را با محتوایی که می تواند از شوخی های ممنوع و کنایه ها و نشانه هایی استفاده کند تا مزیتی رقابتی داشته باشد.

4- با این همه، حواس تان باشد که در ایران زندگی می کنیم: کشوری که ممکن است بنای درآمدزایی و بازاریابی تان را بر فرآیندها یا ابزارهایی بگذارید که ممکن است ناگهان فیلتر یا تعطیل شوند.

5- دقت داشته باشید که ناشناخته بودن کهکشان جدید ارتباطی و مبهم بودن رفتارها و واکنش های خود اینفلوئنسرها یا مخاطبان نسبت به چنین پیام هایی، ممکن است تا سطح سردرگمی در فراخوان های اعتراضی پیش برود: اعتراض های سیاسی، اقتصادی، مذهبی یا... که در این چالش های تازه، ممکن است به بهایی گران تر از اهداف تبلیغاتی و ترویجی شما تمام شود.