آرشیو پنج‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۶
اقتصادی
۴

افزایش 6 برابری قیمت پرتقال از باغ تا مغازه!

رئیس اتحادیه مرکب کاران گفت: پرتقالی که کیلویی 800 تومان از باغدار خریده می شود در بازار مصرف بیش از 5000 تومان فروخته می شود.

عنایت الله بیابانی - قائم مقام خانه کشاورز - در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: وضعیت تولید مرکبات در سال جاری بسیار مناسب است. اما بازار آن اصلا خوب نیست و تولیدکنندگان بهره چندانی از فروش محصول شان نمی برند، چرا که باید به خاطر کمبود نقدینگی هر کیلوگرم پرتقال را که برایشان 1200 تومان تمام می شود، روی درخت 800 تومان بفروشند آن وقت این محصول به چند برابر قیمت به دست مصرف کنندگان می رسد.

وی نابسامانی بازار و عدم نظارت بر سیستم عرضه و تقاضا را عامل اصلی فاصله زیاد قیمت میوه به ویژه مرکبات از تولید تا مصرف دانست و افزود: دلالی شدید در بازار گریبانگیر تولیدکنندگان شده است. چرا باید ورود مرکبات به میادین میوه و تره بار هزینه در بر داشته باشد؟ مگر این میادین برای عرضه مستقیم انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه راه اندازی نشده است تا مصرف کننده از باغدار و کشاورز به صورت مستقیم خریداری کند؟

قائم مقام خانه کشاورز ادامه داد: چرا مرکبات به پایین ترین قیمت از باغدار خریده و با نرخ های غیرمنطقی فروخته می شود که البته علت این که این محصول روی دست عرضه کنندگان در میادین مانده است این بوده که به قیمت منطقی قانع نیستند.

بیابانی با بیان این که بازار میوه درگیر دلالی و سودجویی عده ای خاص است، تصریح کرد: باغداران هزینه های اضافه دیگری نیز باید برای عرضه مستقیم محصولات خود بدهند که می توان در این زمینه به هزینه های سورتینگ میوه اشاره کرد، چرا که سورتینگ داران یک بار در ابتدای تحویل بار برای واکس زدن از باغداران هزینه می گیرند و یکبار دیگر نیز پس از آن پول دریافت می کنند.

وی گفت: اتحادیه های تخصصی نباید به فکر سود و منفعت خود باشند و باید کار را برای تولیدکنندگان تسهیل کنند و در این میان دستگاه های نظارتی باید با متخلفان و سودجویان برخورد کنند تا بازار میوه به سامان برسد.