آرشیو پنج‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۷
ایران
۱۵

ثبت ملی 5 اثر در استان مرکزی

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: پنج اثر ناملموس از شهرستان های خمین، محلات و دلیجان هفته گذشته در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

اسماعیل شراهی دیروز در گفت وگو با ایرنا افزود: این آثار که شامل مهارت بافت قالی بند ریحان خمین، آیین علم بندان نیم ور، آش اسفندی دلیجان، باسلوق و کاچی سنتی نیم ور می شود، پس از بررسی نهایی ثبت ملی شد.وی در ارتباط با اثر قالی بند ریحان خمین اظهار کرد: قالی بند ریحان به عنوان نمایی از کهن ترین اسطوره ایران همانند یک کتاب تصویری از آیین ها و اسرار فراوان در قالب نمادها و علائم تصویری است. وی افزود: بافندگان قالی بند ریحان بدون هیچ نقش و طرحی، تنها براساس آموخته های ذهنی اقدام به بافت این قالی می کنند و این هنر اصیل و کهن سینه به سینه حفظ شده و استادان قالیباف روستایی این هنر را به دختران نوآموز با شوق و ذوق آموزش می دهند.شراهی ادامه داد: در بافت این نوع قالی، پنج تا هفت رنگ شامل قرمز در اصطلاح محلی دوغی، قرمز کمرنگ، شتری، سرمه ای، سبز، سفید و سیاه استفاده می شود. وی درباره آش اسفندی دلیجان نیز گفت: مردم دلیجان پختن آش اسفندی در آخرین ماه زمستان را نمادی از سرآغاز تحول در طبیعت و آمادگی برای ورود به فصل بهار می دانند.شراهی افزود: آش اسفندی یکی از آیین های باستانی دلیجان است که به پاس شکرگزاری از نعمات خداوند، نزولات آسمانی و نوید بهار پخته می شود.

وی گفت: باسلوق نوعی شیرینی مقوی و سنتی در نیم ور محلات است که برای تهیه آن از آرد گندم، شیره انگور، شکر، زعفران، گلاب و هل استفاده می شود.

شراهی ادامه داد: برای پخت کاچی نیز از روغن محلی، آرد گندم، آرد کاچی، نبات و آب استفاده می شود. این مقام مسئول درخصوص علم بندان نیم ور محلات نیز گفت: همزمان با هفتمین روز ماه محرم، آیین سنتی علم بندان در بافت های قدیمی و سنتی محلات برگزار می شود.