آرشیو شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۷
اخبار کشور
۲

رایزنی تلفنی ترامپ با ماکرون علیه فعالیت های منطقه ای ایران

رئیس جمهوری آمریکا در گفت وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود، خواستار توقف آنچه که «فعالیت های ثبات زدای ایران در منطقه» خواند، شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود خواستار توقف گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه شد.

به گزارش فارس، کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ترامپ بامداد جمعه طی تماس تلفنی با ماکرون تاکید کرده بود «فعالیت های ثبات زدای ایران در منطقه باید متوقف شود».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این دو همچنین توافق کردند که به فشارها بر کره شمالی تا زمانی که راه هسته زدایی را درپیش بگیرد، ادامه دهند.

گفتنی است امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه چندی پیش در مصاحبه با شبکه فرانس24 گفته بود: «ایران شریک ما نیست.ما روابطی با ایران داریم که حول محور توافق هسته ای شکل گرفته است. باید این توافق را با بحث و گفت وگو درباره برنامه موشکی ایران تکمیل کنیم».

چندی پیش ترامپ به «ترزا می» نخست وزیر انگلیس و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفته بود که «هر مقدار که می توانید از تهران پول بگیرید.» «دیلی میل» اضافه کرده که ترامپ می گوید: «امانوئل زنگ زد و با من صحبت کرد و من گفتم، ببین امانوئل! آنها همین حالا پول زیادی به رنو داده اند. پولشان را بگیر؛ لذت ببر.»! سرانجام آن شد که برخی رسانه های اروپایی نوشتند که قراردادهای شرکت های بزرگ نفت و گاز، خودروساز و هواپیماساز فرانسوی با ایران اقتصاد فرانسه را از روزگار سیاه اقتصادی نجات داد و این چنین شد که پول های هنگفت را سرازیر سرزمین «یاوه گویان علیه ایران» کرد!

در حقیقت با وجود همه چوب هایی که فرانسه لای چرخ مذاکرات گذاشت و به رغم همه یاوه گویی های مقامات این کشور علیه ایران، فرانسه از قبل اجرای برجام بیشترین منفعت را برده بود و نمی خواهد آن را از دست بدهد. اما همزمان با این رویکرد، پاریس همصدا با واشنگتن علیه توان موشکی و قدرت منطقه ای کشورمان نیز موضع گیری می کند.

چندی پیش «حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت گفته بود: «اروپایی ها به شکل باج گیرانه ای با ایران برخورد می کنند. مثلا انتظار فرانسه این است که بازسازی اقتصاد خود را با انرژی ارزان ایران و امتیازهای مالی سنگین پیش ببرد».