آرشیو شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۷
شهرستان ها
۷

راه آهن قزوین- رشت منتظر اعتبار است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن قزوین به رشت با 96 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی تاکنون 1300 میلیارد تومان هزینه داشته و تکمیل آن 300 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

خیر الله خادمی در حاشیه سفر به قزوین اظهارداشت: طرح راه آهن قزوین به رشت بطول 165 کیلومتر، بصورت یک خطه، با سرعت طرح km/h 160 برای مسافری و km/h 120 برای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

وی افزود: مسیر از ایستگاه رشت دو قسمت شده و یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل می شود و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی خواهد شد.

خادمی تصریح کرد: همچنین تعداد 9 ایستگاه شامل: دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر پیش بینی شده که در حال ساخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: اجرای این پروژه علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های گیلان و قزوین اهمیت دارد، موجب ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران می شود که بسیار اهمیت دارد.

وی بیان کرد: این مسیر ریلی بعد از رسیدن به رشت، به سمت دو شهر بندر انزلی و آستارا ادامه خواهد یافت و سرانجام به خط ریلی مشترک ایران و آذربایجان متصل می شود و با تکمیل کریدور شمال به جنوب، می تواند کشورهای همسایه را به همدیگر متصل کند.

خادمی گفت: حدود 96 درصد زیرسازی مسیر راه آهن قزوین به رشت به پایان رسیده که معادل 159 کیلومتر است و برای 5 کیلومتر باقیمانده نیز مشکلی نداریم و پس از اتصال محدوده 55 کیلومتری روند کار تسریع خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای تکمیل این پروژه 300 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است که امیدواریم در تامین آن مشکلی نداشته باشیم و این طرح در موعد مقرر آماده بهره برداری شود.

خادمی گفت: تلاش می کنیم تا پایان امسال ریل گذاری راه آهن قزوین به رشت به پایان رسیده و شاهد عبور اولین قطار باری و پس از آزمایش های فنی شاهد عبور قطارهای مسافربری در این مسیر مهم باشیم.