آرشیو شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۸
دانش
۷
دانش روز

تجاری سازی نانو ابزار ایرانی که پیشرفت سرطان را تشخیص می دهد

تشخیص مراحل مختلف سرطان از دیدگاه میزان پیشرفت آن، یکی از مباحث مهم در علم پزشکی است، زیرا می تواند علاوه بر تشخیص به پیشگیری از آن نیز کمک شایانی کند. تشخیص انتشار سرطان به بافت های دیگر بدن یا به اصطلاح علمی متاستاز شدن، اهمیت ویژه ای در درمان این بیماری دارد. در حال حاضر روش های مختلفی برای تشخیص انتشار سرطان به بافت های دیگر بدن مورد استفاده قرار می گیرند که اغلب کم دقت و زمانبر هستند.

اکنون محققان کشورمان بتازگی موفق به طراحی، ساخت و تجاری سازی دستگاهی برای بررسی انتشار سرطان به بافت های دیگر شده اند. به گزارش جام جم و به نقل از ستاد ویژه فناوری نانو، محققان دانشکده برق دانشگاه تهران با ساخت یک نانوابزار الکترونیکی، روشی جدید برای تشخیص انتشار سرطان به بافت های دیگر ابداع کرده اند. محمد عبدالاحد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، هزینه بالا و زمانبر بودن تشخیص را دو عیب اساسی روش های رایج تشخیص متاستاز شدن سرطان دانست و گفت: روش های رایج مورد استفاده در تشخیص متاستاز شدن سرطان از برخی شناساگرهای زیستی استفاده می کنند. این روش ها علاوه بر این که گران و کند هستند، دقت بالایی نیز ندارند. اما کیت ساخته شده در این طرح، حتی حضور یک سلول سرطانی در بافت را نیز تشخیص می دهد. در چند مورد مشاهده شده که دستگاه ساخته شده نتیجه آزمون تشخیص سرطان را مثبت اعلام کرده درحالی که روش های رایج نتیجه را منفی اعلام کرده اند. اما با انجام آزمون های تکمیلی مشخص شده است بیمار درگیر سرطان بوده و دستگاه ما بخوبی توانسته این موضوع را تشخیص دهد.

ساخت حسگری برای رصد معده

یک دانشمند ایرانی حسگرهایی، برای رصد باکتری های معده ساخته و طی آزمایش ها متوجه شد این عضو بدن انسان مانند یک سیستم ایمنی ثانویه عمل می کند. به گزارش جام جم و به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر کوروش کلانترزاده با کمک محققان دانشگاه RMIT در استرالیا نخستین آزمایش حسگرهایی کوچک را انجام دادند که پس از بلعیده شدن، تغییرات در سطح گازهای معده را برای بررسی سلامت این عضو رصد می کند.

این آزمایش ها نشان داد احتمالا معده انسان نیز سیستم ایمنی خود را دارد که با مهاجمان خارجی مبارزه می کند. در هرحال اطلاعات از دستگاه های کوچک داخل معده افراد به موبایل هایشان ارسال می شد و محققان توانستند فرآیند هضم غذا را به طور واقعی رصد کنند. از آنجا که از هر پنج نفر، یک نفر دچار اختلال معده است، فناوری جدید به شناسایی و اجتناب از این موارد کمک زیادی می کند. از سوی دیگر محققان در این اواخر معده را مغز دوم انسان نامیده اند. اکنون شواهد نشان می دهد این عضو به عنوان سیستم ایمنی ثانویه نیز عمل می کند. قبلا برای رصد فعالیت معده باید نمونه مدفوع آزمایش می شد یا به وسیله جراحی نمونه گیری و تحلیل باکتری های معده انجام می شد. اما اختراع جدید ما به آن معناست که می توان آنها را به طور واقعی رصد کرد.