آرشیو شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۸
ایران
۱۵

اختراع مبتکر خوزستانی که جان موتورسواران را نجات می دهد

یک نخبه خوزستانی، کلاهی ساخته که می تواند از کارگران در برابر تغییرات شدید جوی محافظت کند و نیز به واسطه آن موتورسواران با رغبت بیشتری از کلاه کاسکت استفاده خواهند کرد.

خلیل امیر، نخبه خوزستانی دراین باره به تسنیم گفت: این کلاه که سیستم های سرمایشی و گرمایشی در آن تعبیه شده، وسیله ای برای حفاظت از افراد بخصوص کارگران در مقابل تغییرات شدید جوی است. برخی از کارها را حتی به دلیل گرما یا سرمای شدید نمی توان تعطیل کرد، از این رو در پی راه حلی بودیم که افراد را در برابر تغییرات جوی حفاظت کنیم.

وی افزود: به دلیل ماموریت های مختلف شغلی برای ارائه خدمات برق و الکترونیکی به دکل های دریایی، مسیر را با کشتی طی می کردم و همواره در معرض هوای بسیار گرم و شرجی آن منطقه بودم؛ بحث شرایط جوی سبب می شد راندمان کاری افراد در آن منطقه پایین بیاید. همین موضوعات بود که مرا به این فکر وا داشت که چه می شود کرد این گرما و شرجی قابل تحمل تر شود و از آن سو مانع کاهش راندمان کار افراد شد. پس از مدتی به این نتیجه رسیدم اگر همراه فرد، سیستم خنک کننده باشد می توان او را در برابر تغییرات جوی حفاظت کرد.

امیر اظهار کرد: پس از یک سال کار تحقیقاتی سرانجام ایده ما به ساخت دستگاهی منجر شد که می تواند افراد را در برابر آسیب گرمای شدید یا سرمای شدید به نوعی محافظت کند، البته این دستگاه درحال حاضر فقط به سیستم سرمایشی و گرمایشی مجهز است و ما هنوز روی شکل، وزن و ابعادش کار می کنیم که به هرچه بهتر شدن نزدیک شود.

این مخترع خوزستان گفت: همچنین در پی به دست آوردن روش و راه حلی برای حفاظت افراد در برابر پدیده گردو خاک و ریزگردها نیز هستیم. تعطیل کردن افراد در پی بروز پدیده های جوی می تواند به اقتصاد استان آسیب بزند، درحالی که می توان با استفاده از فناوری علاوه بر صیانت از نیروی کار از بروز چنین آسیب هایی جلوگیری کرد. امیر افزود: از سوی دیگر، یکی از دلایلی که موتورسواران در فصل تابستان از کلاه استفاده نمی کنند، سخت بودن تنفس در محیط کلاه، گرم بودن و احساس خفگی است، این کلاه برای آنها بسیار خوب است و حتی دیگر لازم نیست به آنها بگوییم کلاه به سرکنید، چراکه خود موتورسواران به این کلاه روی می آورند.