آرشیو شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۸
جامعه
۱۷

ثبت اطلاعات 31 هزار مجرم پرخطر در بانک هویت ژنتیکی

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: از سال 95 تاکنون اطلاعات و دی ان ای (DNA) حدود 31 هزار مجرم پرخطر و مرتکبان جرایم خاص در بانک اطلاعات هویتی ژنتیکی ایران ثبت شده و پیش بینی می شود تا پایان امسال این آمار به 50 هزار مجرم افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، احمد شجاعی افزود: در سال 92 و در پی دستور رئیس قوه قضاییه، پزشکی قانونی کشور هیات مدیره بانک اطلاعات هویتی و ژنتیکی را تشکیل داد و از سال 95 اقدام به نمونه گیری از 89 عنوان مجرمانه نظیر سرقت، قتل عمد و مجرمان پرخطر و خاص کرد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور بیان کرد: بعد از ابلاغ دستورالعمل ایجاد این بانک اطلاعاتی، سازمان پزشکی قانونی کشور وسیع ترین شبکه آزمایشگاهی در 10 استان کشور با بیش از 2000 متر مربع فضای آزمایشگاهی را ایجاد کرد.

شجاعی با اشاره به این که در یک سوم پرونده های قضایی استعلام از پزشکی قانونی وجود دارد، بیان کرد: با در نظر گرفتن این که در پرونده های قضایی، استعلام پزشکی قانونی بسیار تاثیرگذار است، این سازمان آمادگی دارد اطلاعات موردنظر دستگاه هایی مانند نیروی انتظامی را که در بانک هویتی ژنتیکی ایران ثبت شده در اختیار آنها قرار دهد.

وی با بیان این که دسترسی به اطلاعات بانک هویت و ژنتیکی را دادستانی مشخص می کند، ابراز کرد: سازمان پزشکی قانونی کشور آمادگی دارد در صورت صلاحدید دادستان، هر اطلاعاتی را که دستگاه های ذی ربط نیاز داشته باشند در اختیار آنها قرار دهد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: بنابه اعلام کشورهایی که بانک اطلاعات هویتی و ژنتیکی خود را تکمیل کرده اند، این اقدام باعث کاهش 30 درصدی جرایم در این کشورها شده است.

شجاعی عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی می تواند مشاغل سختی نظیر آتش نشان ها و خبرنگاران را ملزم به نمونه گیری و ثبت اطلاعات ژنتیکی آنها در بانک اطلاعات هویتی و ژنتیکی کند.