آرشیو یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۹۲
صفحه آخر
۲۴
اهل کتاب

21 سال از مرگ احمد تفضلی گذشت

استاد بی بدیل

دکتر ابوالقاسم اسماعیل پورمطلق (استاد دانشگاه و اسطوره شناس)

احمد تفضلی از چهره های مهم و تاثیر گذار در پژوهش های ایران شناسی است. او نقش مهمی در تبیین دستاوردهای ادبی و فرهنگی ایران پیش از اسلام داشت و عمری بر سر این کار گذاشت. مهم ترین ویژگی استاد دکتر احمد تفضلی وجه بین المللی بودن آثار و فعالیت ها و پژوهش های شان در عرصه فرهنگ و ادبیات و زبان های ایران باستان است. کمتر کسی توانست به این جایگاه جهانی در این حوزه ها دست پیدا کند. احمد تفضلی متخصص زبان پهلوی ساسانی و دیگر زبان های باستانی ایران بود و تحقیق ها و پژوهش های دست اولی در این زمینه ارائه کرد.

کتاب «تاریخ ادبیات پیش از اسلام» از مهم ترین و موثق ترین مرجع ها از ادبیات چند هزار ساله ایران است. این اندیشمند و ایران شناس برجسته هفتاد مقاله علمی و تحقیقی مهم به زبان های فرانسه و انگلیسی نوشته و در مجله های جهانی منتشر کرده است.

متاسفانه با درگذشت استاد احمد تفضلی کمتر استادی توانست به جایگاه و پایگاه علمی و جهانی او دست پیدا کند،الان استادان بسیاری در حوزه زبان های باستانی تخصص و فعالیت دارند، اما به آن جایگاه و مرتبه علمی جهانی که احمد تفضلی رسیده است، کمتر کسی توانسته این جایگاه را احیا کند. او مقاله ها و رساله های ایران شناسی را که ایران شناس های اروپایی و امریکایی می نوشتند، قبل از انتشار می دید و تصحیح می کرد و به استادان ایران شناسی غربی مشورت می داد. یادم هست در سال های 1363 تا 1370 که من دانشجوی فوق لیسانس و دکتری بودم و با ایشان درس داشتم و شاگردشان بودم، کتاب های استادان خارجی درباره ایران را می دید از آن جمله یادم هست، پژوهش ژینو ایران شناس مطرح فرانسوی روی میز ش بود تا آن را بررسی کند و نظرش را درباره آن بدهد.

احمد تفضلی دقت علمی بسیار بالایی داشت و در نوشتن رساله ها و مقاله هایش بر اساس روش آکادمیک و علمی عمل می کرد. من دقت علمی و روش شناسی آکادمیک را از احمد تفضلی آموختم. شایسته است بیش تر از این ها به این چهره علمی و خدمتگزار فرهنگ ایران پرداخته شود.