آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۹۲
فن آوری
۸
قاب فناوری

دویدن صحیح با کفش هوشمند

سوسن صادقی

دو شرکت فعال در زمینه کفش های هوشمند (VIVOBAREFOOT، Sensoria) با همکاری یکدیگر هوشمندترین کفش مخصوص دوندگان را طراحی و ساخته اند.

این دو شرکت به دنبال اثبات این موضوع هستند که حرکت اشتباه و عادت های غلط در نحوه دویدن، موجب آسیب دیدگی دوندگان می شود از این رو اگر عادت های بد اصلاح و گام برداشتن بدرستی اجرا و روی آن متمرکز شود آسیب دیدگی دوندگان کاهش می یابد از سوی دیگر مردم می توانند با دویدن اصولی زندگی سالمی داشته باشند. به گفته سازندگان، در این کفش که Vivebarefoot Smart Shoe نام دارد، بهترین سنسور در رو و بهترین ریزپردازنده ها در کف کفش به کار رفته است تا حرکت طبیعی پا هنگام دویدن را ترسیم کنند. این دو سنسور و ریزپردازنده با هم قادر خواهند بود تا بازخورد حسی از پا به مغز را نشان دهند. این کفش که دارای ردیاب GPS نیز است، همچنین قادر است بر سرعت دونده، تعداد گام ها، فاصله بین گام ها، نقطه فرود روی زمین و میزان ضربه ای که به پا وارد می شود، عدم تقارن و... را اندازه گیری و در لحظه نظارت کرده و اطلاعات را به برنامه ای که روی تلفن همراه دونده نصب شده است، منتقل کند. به عبارتی تمام این کارها توسط Sensoria Core که قابلیت شارژ شدن و جابه جایی دارد، انجام می شود.

به گفته سازندگان این کفش هوشمند، با این کفش نه تنها دوندگان از آسیب های احتمالی در هنگام دوندگی مصون می مانند، بلکه به دونده در اصلاح عادت های بد هنگام دویدن یاری می رساند. به عبارتی این کفش با تکنولوژی جدید نقشی مهم در آموزش دویدن به صورت طبیعی و اصولی دارد. گفتنی است نمونه اولیه این کفش تولید شده و قرار است اواخر سال 2018 وارد بازار شود. البته هنوز قیمت این کفش اعلام نشده است.