آرشیو یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۴۲۴۱
مدیران
۲۸
معرفی کتاب

هنر تامین سرمایه برای استارت آپ ها

کتاب هنر تامین سرمایه برای استارت آپ ها با نگاهی ژرف و دقیق به علم دنیای استارت آپ ها و به زبانی ساده و امروزی قواعد و راهکارهای جمع آوری سرمایه برای یک استارت آپ را شرح می دهد. جذب سرمایه در تمام کشورها برای اهالی استارت آپ یک مشکل بزرگ محسوب شده و این مشکل در ایران دوچندان به چشم آمده و چه بسا طبق عنوان این کتاب تامین سرمایه برای یک استارت آپ به راستی یک هنر محسوب می شود.

این کتاب نوشته الخاندرو کریمادس و با ترجمه روان مهندس فرزاد پریدار که خود سابقه سال ها فعالیت در حوزه استارت آپ و کارآفرینی را داشته در انتشارات پندار پارس به چاپ رسیده است. نویسنده این کتاب می کوشد تا تمامی قواعد، اصطلاحات و راهکارهای موردنیاز برای سرمایه گذار و بنیانگذار استارت آپ را شرح دهد و اصول مطرح شده و نکات مهم این کتاب می تواند مشکل گشای شرکت ها و سرمایه گذاران بزرگ شرکتی و دولتی نیز باشد. این کتاب در بخش بیزینس وب سایت آمازون برای مدت های متوالی جزو پرفروش ترین کتاب های آمریکا بوده و نظرات مثبت بسیاری از کارآفرینان دنیا را در پی داشته است.الخاندرو، نویسنده این کتاب موسس و رئیس هیات مدیره شرکت «وانوست» است. گروه شرکت های «وانوست» به منظور موفقیت فعالیت های تجاری از موسسان و سرمایه گذاران حمایت می کند. این شرکت به سادگی و به طور یکپارچه به موسسان، سرمایه گذاران، مشاوران و فعالان تاثیرگذار بر جامعه کارآفرینی، محصولات فناوری ارائه می دهد. «وانوست» در حال حاضر دارای 1000 سرمایه گذار فرشته است، نخستین و بزرگترین شرکت دیجیتالی جهان که به شبکه سرمایه گذاران خود امکان می دهد بدون پرداخت هزینه های مدیریتی، سود سهام مدیریتی یا تعهدات سرمایه ای بالا، از ترکیبی از سهام سرمایه ای استفاده کنند.

این 1000 سرمایه گذار فرشته از میان فرصت های سرمایه گذاری یکتا و با کیفیت بالا از شرکت های بسیار پیشرفته گرفته تا شرکت هایی که در مراحل آغازین تامین سرمایه هستند، حق انتخاب دارند. عضویت در این گروه تنها از طریق ارسال دعوتنامه به سرمایه گذاران معتبر امکان پذیر است. به علاوه شرکت «وانوست» اداره شرکت CoFoundersLab را نیز برعهده دارد که خدمات شایانی در رابطه با یافتن موسسان و ارتباط آنها با دیگر کارآفرینان، مشاوران و کارآموزان ارائه می دهد. CoFoundersLab همچنین به منظور کمک به پرورش خلاقیت و کارگروهی با بسیاری از مراکز اصلی استارت آپ ها مشارکت دارد، از جمله دانشگاه ها و برنامه های شتابدهنده.الخاندرو در این کتاب به جذب سرمایه گذار شایسته تاکید فراوانی دارد و از دیدگاه وی وقتی یک سرمایه گذار را وارد کسب وکار خود می کنید، آن سازمان یا فرد بخشی از جدول سرمایه و مایملک شما می شود و سال های سال با شما خواهد بود. همه می دانند که جدایی از همسر خیلی آسانتر از جدایی از سرمایه گذار است. باید در انتخاب شریک تجاری خود و کسی که او را وارد زندگی تجاری خود می کنید، بسیار دقیق و محتاط باشید.یافتن سرمایه گذاران شایسته برای دستیابی به نتایج درست اهمیت فراوانی دارد، این امر حتی هنگام دریافت کمک های ناچیز از سوی دوستان و اعضای خانواده برای پرورش ایده نیز صدق می کند. مارک زاکربرگ در این باره می گوید: «همین سرمایه گذاران گام های آغازین کسب وکار هستند که تعیین می کنند چه کسانی در آینده و با چه شرایطی حاضر خواهند شد منابع مالی لازم را در اختیار شما قرار دهند. پس حتی اگر تنها 1000 دلار از خویشاوندان یا همکلاسی خود قرض می گیرید، از شرایط و توافقات آن کاملا اطمینان یابید و کاری نکنید که بعدها موجب کدورت و دلخوری شود.»

تصمیم گیری درباره ویژگی های مهم یک سرمایه گذار یا منبع مالی، از همان آغاز کار به کارآفرینان کمک می کند تا فرآیند جداسازی و تفکیک سرمایه گذاران را بهتر انجام دهند و تصمیمات محکم تر و اساسی تر اتخاذ کنند. این تصمیم گیری هیچ ارتباطی به بخش پولی این معادله ندارد. همچنین الخاندرو در این کتاب اصطلاحات و روش های دریافت و معرفی راهکارهای سرمایه پذیری را شرح داده و عقیده دارد سرمایه گذاران اولیه و مقدماتی بیشتر از اعضای خانواده یا دوستان هستند. این سرمایه گذاران به شما کمک خواهند کرد تا نمونه آغازین کالای خود را تولید کنید و شرکت تان روی پای خودش بایستد، در مقابل شرکت شما نیز یک فرصت مطلوب برای این سرمایه گذاران خواهد بود.

الخاندرو همچنین هنر ارائه مناسب یک ایده به سرمایه گذار را از دیگر نکات مهم موفقیت تامین سرمایه می داند. او می گوید بسیاری از استارت آپ ها به خاطر برنامه کسب وکار دچار چالش شده اند، آنها اغلب زمان و منابع مالی قابل توجهی را صرف فراهم کردن یک برنامه کسب وکار کامل کرده اند و معتقدند برنامه کسب وکار باید بی عیب و نقص باشد تا آنها را به سرمایه موردنظرشان برساند و به همین خاطر پول فراوانی صرف آن می کنند. اغلب، صرف زمان بسیار برای فراهم کردن یک برنامه کسب وکار بی عیب و نقص و بهره برداری از مزایای ورود به بازار کسب وکار، هزینه هنگفتی را به کارآفرینان و فعالیت های اقتصادی آنها تحمیل می کند و زمان ارزشمندی را که می توانستند صرف فروش کنند را هدر می دهد. وی از پیچ و خم تمامی مراحل جذب سرمایه در این کتاب می نویسد و در فصول انتهایی کتاب به نحوه عقد قرارداد می پردازد. او عقیده دارد اینجا همان جایی است که اجرای برنامه تامین سرمایه و تلاش هایتان نتیجه می دهد. تا به اینجا تلاش کرده اید تا استارت آپ شما ارزش سرمایه گذاری را داشته باشد، در این فرآیند متوجه شده اید که تمایل دارید چه کسی روی کسب وکار شما سرمایه گذاری کند، فایل ارائه مطلب درخور و آراسته ای فراهم کرده اید و نظر تعدادی از سرمایه گذاران را جلب کرده اید. اکنون زمان آن رسیده که با دقت شرایط معامله را مشخص کنید. پیش نویس قرارداد می تواند برای کارآفرینان و موسسان استارت آپ ها گام واقعا ترسناکی باشد. این ترس بیش از هرچیزی ناشی از ناشناخته ها یا اشتباهاتی است که شاید بعدها با رشد و توسعه کسب وکار، باعث تاسف و حسرت کارآفرینان شود. فراهم کردن پیش نویس قرارداد بسیار مهم است و می تواند گام پیچیده ای باشد، اما لزوما اینطور نیست. نکات کلیدی در این گام عبارتند از شناسایی انتظارات و خواسته ها، آگاهی از شرایطی که به دنبالش هستید و شرایطی که نمی خواهید زیر بار آنها بروید و البته داشتن مشاوری حقوقی که تمامی این نکات را مرور کند.این کتاب در 215 صفحه به تمامی اهالی استارت آپ توصیه می شود.