آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۸
اخبار کشور
۳

ظریف در اجلاس بین المللی گفت و گوهای فرهنگی آسیا: رئیس جمهور آمریکا فهم و درکی از روابط فرهنگی ملت ها ندارد

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه گفت وگو یک ضرورت امنیتی و حیاتی است. متاسفانه امروز فردی در ایالات متحده قدرت را به دست گرفته است که فهم و درکی از روابط فرهنگی ملت ها ندارد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیروز در اجلاس بین المللی گفت وگوهای فرهنگی آسیا در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی عنوان کرد: دنیا در قرن های گذشته براساس یک پارادایم مبتنی بر قدرت حرکت کرده است، این پارادایم که نتیجه آن بازی با حاصل جمع صفر بوده جز ضرر، خشونت، درگیری و کشتار برای مردم جهان نتیجه ای به همراه نداشته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: برای خروج از این پارادایم که در قرن ها و دهه های گذشته حاصلی جز ناامنی و کشتار برای جهان نداشته است، ناگزیریم پاردایم دیگری را جایگزین پارادایم حذف و ائتلاف سازی مبتنی بر حذف کنیم و آن پارادایمی است که شاید گفت وگو به معنی اعم آن بهترین عنوان برای معرفی آن پارادایم باشد.

به گزارش ایسنا ظریف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا فهم و درکی از روابط فرهنگی ملت ها ندارد خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز می بینیم فردی قدرت را در ایالات متحده در دست گرفته که آنقدر فهم و ادراک ندارد که کل ملت ها را با الفاظ رکیک و غیرقابل پذیرش و حتی غیرقابل باور خطاب می کند.چنین الفاظ رکیکی از دهان فردی خارج می شود که مسئول یک کشور است. این فرهنگ، منطق و نگرش مانع رسیدن به یک پارادایم گفت وگوی فراگیر است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: همه ما که به دنبال ساختن جهانی بهتر هستیم نیاز داریم با چنین نگرشی از مبنای فکری و فرهنگی آنکه مبتنی بر خودبرتر بینی است، مقابله کنیم و راهی برای مقابله جز شروع گفت وگویی بر مبنای احترام متقابل و تلاش برای فهم مشترک، وجود ندارد.