آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۸
صفحه آخر
۱۲

وزیر خارجه انگلیس اعتراف کرد

وحشت از اعتراض های گسترده خیابانی راز لغو سفر رئیس جمهور آمریکا به لندن

به گفته وزیر خارجه انگلیس دلیل اصلی اینکه ترامپ سفر خود را به لندن لغو کرده، ترس از اعتراض های گسترده خیابانی به این سفر است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه بود که اعلام کرد سفر خود به لندن را لغو کرده است. ترامپ اما درباره چرایی لغو این سفر «نارضایتی از محل تاسیس سفارتخانه جدید آمریکا» و «هزینه بالای آن» را بهانه کرد. ترامپ، در توییتی نوشت: «دلیل آنکه سفرم به لندن را لغو کردم، این است که حامی اقدامات دولت باراک اوباما (رئیس جمهوری سابق آمریکا) در فروش سفارتخانه ایالات متحده در لندن نیستم. این مکان شاید در بهترین جای لندن قرار داشته و بهترین سفارتخانه این شهر باشد اما به قیمت بسیار اندک و تنها برای ساخت یک سفارتخانه جدید در مکان بدی در این شهر به قیمت1/2 میلیارد دلار فروخته شده است. آنها می خواهند من روبان را قیچی کنم، نه!»

اما دیروز بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس علت واقعی تصمیم ترامپ برای لغو سفر ماه آینده خود به لندن را این گونه بیان کرد: «تهدیدات حاصل از برگزاری اعتراضات گسترده علیه ترامپ باعث شد تا رئیس جمهور آمریکا تصمیم بگیرد که سفر خود به لندن را لغو کند. چنین انتقاداتی می تواند روابط مهم میان این دو کشور را به خطر اندازد.» ترزا می، نخست وزیر انگلیس سال گذشته میلادی هنگامی که پس از روی کارآمدن دونالدترامپ به عنوان نخستین رهبر خارجی به کاخ سفید رفت از رئیس جمهور آمریکا دعوت کرد تا به انگلیس سفر کند. شهردار لندن نیز پس از لغو این سفر از سوی ترامپ طی توئیتی نوشت: «بسیاری از شهروندان لندن صریحا اعلام کردند که از دونالد ترامپ که به دنبال پیشبرد یک برنامه تفرقه انداز است در انگلیس استقبال نمی شود. به نظر می رسد که ترامپ درنهایت این پیام را دریافت کرد.» شهردار لندن که یکی از اعضای حزب اپوزیسیون کارگر است، این را هم اضافه کرد که: «اگر ترامپ به انگلیس سفر می کرد اعتراضات گسترده ای برگزار می شد و دعوت از او از اول اشتباه بود.این تصمیم ترامپ احتمالا باعث آسوده خاطری بسیاری از مقامات دولت انگلیس شد که به شدت نگران عملیات برقراری نظم و مقررات در انگلیس در پی سفر ترامپ بودند.»