آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۸
اقتصادی
۴

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز اعلام کرد: واردات 500 میلیون دلار کفش قاچاق در سال

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران گفت: سالانه هفت میلیون دلار کفش بصورت رسمی و حدود 500 میلیون دلار به شکل قاچاق به کشور وارد می شود.

رسول شجری در گفت وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه رکود بازار مشکل صنف کفاشان دست دوز است، اظهار داشت: متاسفانه عواملی که باید در اختیار تولید باشند، مقابل تولید قرار دارند.

رئیس اتحادیه کفاشان با اشاره به نرخ بالای 22 درصد تسهیلات بانکی افزود: البته تسهیلات بانکی معمولا به تولیدکنندگان پرداخت نمی شود، اما اگر کسی بخواهد تسهیلات بانکی دریافت کند، باید کفش آهنی در پا داشته باشد و تسهیلات با چنین سودهایی، تولیدکننده را به ورطه ورشکستگی می کشاند.

شجری با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده معضل بزرگ تولیدکنندگان است، بیان داشت: در اخذ مالیات به هیچ وجه به وضعیت رکود بازار توجه نمی شود و هر سال نسبت به مالیات سال قبل درصدی اضافه و از مودی مالیاتی اخذ می شود.

وی با بیان اینکه سازمان بیمه هیچ حمایتی از کارفرما ندارد، افزود: بیمه باید از کارگر و کارفرما در کنار هم حمایت کند، زیرا اگر کارفرما نباشد، کاری وجود نخواهد داشت، تا کارگر مشغول به فعالیت شود.

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران با انتقاد از گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: گمرک در جایی که نباید اجازه واردات دهد، این اجازه را می دهد و در جاهایی که باید اجازه واردات دهد، آنقدر سنگ اندازی می کند که هزینه واردات را برای تولیدکننده افزایش می دهد.شجری ادامه داد: بخشی از مواد اولیه تولید کفش باید از طریق واردات تامین شود که گمرک کشور با مانع تراشی ها و تاخیر در اجازه واردات میلیون ها تومان هزینه آن واردات را برای تولیدکننده افزایش می دهد که این افزایش هزینه منجر به افزایش هزینه تولید و در نتیجه افزایش رکود می شود.

وی با بیان اینکه سالانه هفت میلیون دلار کفش بصورت رسمی به کشور وارد می شود، افزود: براساس تخمین سالانه حدود 500 میلیون دلار کفش به صورت قاچاق به کشور وارد می شود. کفش های وارداتی به قیمت های پایین وارد کشور می شوند، ولی با ده ها برابر فروخته می شود و همین زمینه افزایش قاچاق را بیشتر می کند.

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز میزان صادرات کفش ایران را 120 میلیون دلار عنوان کرد و بیان داشت: کفش ایرانی به بازارهای منطقه صادر می شود.