آرشیو یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۸
معارف
۶

راهکار جذب مخاطبین به سیره اهل بیت (ع)

الامام الرضا علیه السلام: «رحم الله عبدا احیا امرنا،»[قال الراوی:] فقلت له: «فکیف یحیی امرکم؟» قال: «یتعلم علومنا و یعلمها الناس، فإن الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا.»(1) خداوند رحمت کندکسی را که امر ما (مکتب اهل بیت و تشیع) را زنده کند. کسی پرسید که امر شما چگونه احیا می شود؟ فرمود: معارف و علوم و فرهنگ ما را یاد بگیرند و آن را به دیگران بیاموزند، زیرا اگر مردم خوبی ها و محاسن کلام ما را بشنوند و بشناسند، از ما خاندان رسالت پیروی خواهند کرد.

نکته ها و پیام های حدیث:

1 امام(ع) برای کسانی که احیای امر اهل بیت کنند دعا فرموده است.

2- رحمت خداوند شامل شخصی می شود که امر معصومین(ع) را تبلیغ و زنده کند؛ (رحم الله عبدا احیا امرنا).

3 فراگیری معارف اهل بیت و تبلیغ آن احیای امر ائمه معصومین(ع)است؛ (یتعلم علومنا و یعلمهاالناس...)

4 بهترین راه تسخیر قلوب مردم و کشاندن آنهابه سوی اهل بیت(ع) اعم از مسلمان و غیرمسلمان تبلیغ و گسترش سخنان گهربار معصومین(ع) است؛ (لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا.)

5 علوم اهل بیت (ع) چون به مبدا وحی مرتبط است، زمینه پذیرش آن در هر انسانی که از فطرت الهی منحرف نشده باشد، وجود دارد؛ (لاتبعونا).

6 واقعیت موجود؛ یعنی، عدم پذیرش اسلام و مرام و مسلک اهل بیت(ع) از سوی اکثر مردم دنیا، نشانگر نقص در تبلیغ آئین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) از سوی مبلغان اسلامی است البته ناگفته نماند که بخش بزرگی از این نقیصه، ناشی از موانع متعددی است که دشمنان بر سر راه تبلیغ و گسترش دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) ایجاد کرده اند.

1 میزان الحکمه، ج 8، ح 13797.