آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۹
تپش روز
۵
یادداشت

گفت و گو را افزایش دهیم

ایوب ابراهیمیان (قاضی دادگستری کرج)

همزمان با فعالیت رسانه های اجتماعی قوانین روابط تغییر کرده است. سهولت استفاده و دسترسی به فناوری به طور فزاینده ای در رابطه افراد با دیگران تاثیر گذاشته است. بدون تردید فضای مجازی، قوانین دوستیابی و رابطه های زناشویی را نیز تغییر داده است.

با شنیدن کلمه طلاق حس بدی به انسان دست می دهد، فروپاشی یک خانواده، سرنوشت مبهم فرزندان طلاق و از بین رفتن آرامش، جملاتی است که با شنیدن کلمه طلاق در ذهن شکل می گیرد که متاسفانه آمار طلاق به هر دلیل سال هاست روبه افزایش می رود. بالا رفتن سطح توقعات زوج ها و پیشرفت تکنولوژی نه تنها گره از مشکلات زندگی بشر باز نکرده بلکه آتش اختلاف و برخی مشکلات زندگی مانند جدایی، از بین رفتن حرمت ها و گسسته شدن روابط بین اعضای خانواده را نیز بیشتر کرده است. تکنولوژی رفته رفته جایگزین ارتباط با دوستان و اعضای خانواده می شود و افراد به جای هم صحبتی و مشاوره از یکدیگر وقت خود را با دوستان مجازی و در فضاهای مجازی می گذرانند. استفاده نادرست از این امکانات باعث از بین رفتن بسیاری از حریم ها در خانواده ها شده است. در بسیاری از موارد استفاده نادرست از این تکنولوژی منجر به بروز اختلافات تا سرحد طلاق و جدایی نیز شده، ارتباط گرفتن هر یک از زوجین با افراد غریبه، منجر به کاهش سطح اعتماد در بین آنها می شود و در نهایت نهاد خانواده آسیب جدی می بیند.

یکی از مشکلات جامعه ما جایگزین کردن شبکه های مجازی و بازی های آنلاین به جای ارتباط و تعامل بین زوج هاست که زن و مرد ناخواسته درگیر ارتباط های پوچ و نادرست می شوند. تنها راه آن این است که زن و شوهر ارتباط خود را مدیریت کرده و با انجام تفریحات سالم و مشترک روابط بین اعضای خانواده را مستحکم کنند. گفت وگو مهم ترین مهارت در تحکیم بنیان و ایجاد فضای گرم درخانواده ها و فرصتی است تا افراد علایق، صمیمیت و کدورت های خود را ابراز و فاصله بین یکدیگر را کاهش دهند.

خانواده ای مستحکم است که اعضای آن گفت وگو با هم را دوست داشته باشند و از همنشینی با هم لذت ببرند، در چنین خانواده هایی اعضا کمترین تنش را در فضای خانه با هم داشته و سرانجام فرزندان موفقی تربیت می کنند.