آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۹
بورس - انرژی
۸

توسعه رو به عقب

اخیرا مسئولان وزارت نفت تصمیم گرفته اند، رشته های میان رشته ای از دانشگاه صنعت نفت حذف شود. این در حالی است که این رشته ها نقش ممتاز و اساسی در اداره صنعت نفت در جهان دارند. دانشجویانی که در دانشگاه صنعت نفت، مشغول تحصیل می شوند، وزارت نفت موظف به استخدام آنهاست. البته استخدام های صورت گرفته در این دانشگاه بر اساس رتبه علمی و شرط معدل است. با این حال وزارت نفت از این کار امتناع کرد و سقف برای پذیرش در وزارت نفت تعیین کرد. اکنون حبیب الله بیطرف، معاون پژوهشی وزارت نفت در توجیه اقدام اخیر خود مبنی بر تعیین سقف برای پذیرش دانشجویان دانشگاه نفت اعلام کرده این دانشجویان با سایر دانشجویان کشور برای ورود به بازار کار در رقابت باشند و منتظر آزمون استخدامی وزارت نفت نباشند.

در سال های پیش و پس از انقلاب، یکی از مهم ترین نقاط ضعف ایران در اداره صنعت نفت خلاء متخصصانی بوده است که بتوانند در رشته های مهم میان رشته ای از جمله حقوق نفت و گاز، مدیریت مخازن هیدروکربوری، تامین مالی و سرمایه گذاری، اقتصاد نفت و گاز، مدیریت پروژه های نفت و گاز و حسابداری نفت و گاز به گردانندگان این صنعت کمک کنند، کما این که بسیاری از اشکالات قراردادهای نفتی منعقد شده در ایران دقیقا به نبود متخصصان همین میان رشته های راهبردی بازمی گردد.

چنان که در سفر سال 90 رهبر معظم انقلاب به عسلویه، ایشان نظر به اهمیت این گرایش ها تاکید کردند تا در رشته های میان رشته ای صنعت نفت همچون اقتصاد نفت و گاز و حقوق نفت وگاز تحقیقات و مطالعات بیشتری انجام بگیرد. به همین منظور، سال 92 اولین پذیرش دانشجویان ارشد در این گونه رشته ها در دانشگاه نفت آغاز شد. طبق اطلاعات رسیده به فارس، بسیاری از فارغ التحصیلان و خروجی های دانشکده نفت تهران تا آن اندازه کارآمد و توانمند بوده اند که بلافاصله توسط بخش خصوصی فعال در صنعت نفت جذب شده اند. بسیاری از این فارغ التحصیلان، نقش های کلیدی را در مذاکره با شرکت های خارجی و انعقاد قراردادهای نفتی بازی کرده اند و بدون حضور آنها تامین منافع حداقلی ایران در این قراردادها ممکن نبود.