آرشیو سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۹۴
سه شنبه بازار کتاب
۱۲

تازه های نشر

آیناز محمدی
از گذشته های ایران

«از گذشته های ایران» نام کتابی است به قلم ژاله آموزگار که از سوی انتشارات معین منتشر شد.

این کتاب در شش بخش تحت عنوان ایرانشهر، سنگ نوشته ها و متون کهن، شاهنامه و اسطوره، خدمتگزاران فرهنگ ایران، نقدها و بررسی ها و گفت وگوها تدوین شده است و نویسنده در پیشگفتار خود متذکر می شود: «ساختار نوشته ها در مجموعه مقالات با کتاب مستقل یکسان نیست. کتاب با موضوعی واحد هویت مستقل خود را دارد، در حالی که هر مقاله از مجموعه مقالات، خود واحد مستقلی است.» آموزگار این مقالات را پیش از این در نشریات مختلف و مجلات منتشر کرده بود و حالا در یک مجموعه و در کنار هم می تواند برای علاقه مندان جذابیت ویژه ای داشته باشد. کسانی که می خواهند درباره قدمت ایران و ایرانشهر، کوروش و سنگ نوشته های هخامنشی، یا جزئیات تازه ای درباره شاهنامه و شخصیت های آن آگاهی بیشتری کسب کنند یا نقدهایی که این اسطوره شناس و فرهنگ پژوه در زمینه کتاب های تاریخی که (اعم از تالیف و ترجمه) نوشته، اطلاع پیدا کنند این کتاب منبع مفیدی است.

مجموعه مقالات خلیل ملکی

مجموعه مقالات خلیل ملکی در پنج جلد به اهتمام رضا آذری شهرضایی از سوی نشر اختران منتشر شد. جلد اول (حزب توده) حاوی مقالاتی است که ملکی بین سال های 1309 تا 1325 نوشته است. در دوره اول این سال ها، زندگی سیاسی او همراه است با نخستین تجارب روزنامه نگاری اش که با نقد دستگاه اداری و حکومتی رضاشاه آغاز می شود. جلد دوم (انشعاب) مربوط به بازه زمانی 1325 تا شهریور 1330 است که در این مقالات زمینه های فکری جدایی ملکی از حزب توده بیان می شود. جلد سوم (حزب زحمتکشان) شامل مجموعه مقالات بین شهریور 1330 تا آبان 1331 است که ملکی مقالات تئوریک زیادی در این دوره منتشر کرد و به ضرورت وجود یک حزب پیشرو (ضمن رد تئوریک حزب توده به خاطر دنباله روی از حکومت استالین) در چارچوب اهداف نهضت ملی شدن نفت پی برده بود و حزب زحمتکشان را بنیان گذاشت. جلد چهارم (نیروی سوم) مجموعه مقالاتی است که از آبان 1338 آغاز و آذر 1335 پایان می گیرد، بقایی در این دوره زمانی در چارچوب حزب زحمتکشان تشکل نیروی سوم را اعلام و ارائه داد. جلد پنجم (جامعه سوسیالیست ها) مربوط به دوران بعد از کودتای 28 مرداد 1332 است. خلیل ملکی از یاران نزدیک جلال آل احمد بود و در کنار یکدیگر مبارزه می کردند. این مجموعه پنج جلدی که حدود 3600 صفحه است، گوشه هایی تاریک از تاریخ معاصر ایران را روشن می کند.

ایرانیان

«ایرانیان به هویت ملی و ایرانی خود افتخار کنید» مجموعه مطالبی است به قلم داود علی بابایی که از سوی انتشارات امید فردا منتشر شد. نویسنده در آغاز کتاب به بهانه پیشگفتار به تاریخ و قدمت واژه ایران پرداخته و می گوید: «قدیمی ترین نام مملکت ما همین کلمه ایران بوده یعنی نخستین نام ایریا که نام نژاد بوده است نام مملکت را ایریان ساخته اند و به مرور زمان و در دوره ساسانیان به ایران بدل شده است.» ایران با اشغال های متعدد هویت خود را از دست نداد. میراث شکست ایران از روسیه، صفات پسندیده ایرانی، ایران قبل از حمله اسکندر، تمدن ساسانیان، اوضاع ایران هنگام حمله اعراب، تمدن در ایران دوران بعد از اسلام، زبان فارسی و هویت ایرانی و... از دیگر مطالب این کتاب است. ایرانیان چه در دوران ایران باستان، ایران میانه و چه ایران معاصر همیشه به هویت ملی و تمدن و فرهنگ چند هزار ساله خود افتخار می کردند، کتاب حاضر گوشه ای از نظرات متفکران معاصر ایرانی و خارجی را درباره خلق و خو و هویت ملی ایرانیان نشان می دهد.

سیاستگذاری عمومی

«سیاستگذاری عمومی: قوانین دولتی، سیاست ها، تحلیل ها و جایگزینی ها» نام کتابی است از مایکل ای.کرافت و اسکات آر.فورلانگ که با ترجمه دکتر نادر هوشمندیار از سوی انتشارات شورآفرین منتشر شد.

سیاستگذاری عمومی، حیطه ای پهناور دارد که فرهنگ، جامعه، اقتصاد، معیشت، محیط کسب و کار تا برنامه ریزی متعدد سیاسی برای فعل و انفعالات جامعه را در بر می گیرد. علم سیاست تبدیل به امتیازاتی می شود که فقط بخش های محدودی از جامعه را صاحب منفعت می سازد. در چنین حالتی به دلیل ناکارآمدسازی بخش بزرگی از جامعه یا قراردادن آن در ظرفی که خود را با حرکت عمومی برای بهینه سازی معدل های اجتماعی بیگانه می بیند، امکان تعارض های متعدد در فرآیند اجتماعی نیز افزایش می یابد. نویسندگان این کتاب طی سیزده فصل سه جنبه مطالعاتی قوانین دولتی را با هم تلفیق می کنند. سازمان های دولتی و فرآیند قانونگذاری، مفاهیم و روش های تحلیل قوانین و تصمیماتی که به طور همگانی درباره قوانین دولتی بنیادین در تمام سطوح دولتی گرفته می شود.

موفقیت نخبگان

«داستان موفقیت نخبگان» اثر مالکوم گلدول با برگردان نوشین طیبی از سوی انتشارات نیلوفر منتشر شد. نویسنده کتاب معتقد است نخبگان و افرادی که به دستاوردهایی ورای تجربیات عادی نائل می شوند از منطقی عجیب و غیرمنتظره پیروی می کنند و بر این اساس داستان زندگی نخبگان را تحلیل و بررسی می کند و برای قابل درک کردن آن از طرحی جذاب و اغواکننده بهره می گیرد تا دیگران هم از آن بهره ببرند. مالکوم گلدول به عنوان جامعه شناس معتقد است که ما به وضعیت کنونی افراد موفق بسیار بیشتر از پیشینه آنها یعنی فرهنگ، خانواده، نسلی که به آن تعلق دارند، اهمیت می دهیم و حتی به ویژگی های منحصر به فرد شکوفایی آنها. او در این راه اسراری از میلیونرهای دنیای نرم افزار مانند بیل گیتس را فاش می کند و برای ما می گوید چرا هرگز نامی از باهوش ترین مرد جهان نشنیده ایم یا چرا هیچ قهرمان هاکی در پاییز به دنیا نیامده است. چرا آسیایی ها در ریاضیات هوش و مهارت بهتر و بیشتری دارند؟

زایش مدرنیسم ایرانی

«زایش مدرنیسم ایرانی» نام کتابی از علیرضا سمیع آذر است که از سوی موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر به بازار آمد. نوشتارهای این کتاب که در طول هشت سال و به صورت جداگانه به روی کاغذ آمده اند به شرح و تحلیل آثار چهره های مهمی از یک نسل هنرمندان می پردازد که غالبا نسل دوم مدرنیست های ایران را شکل داده اند و یک جنبش قدرتمند مدرنیستی را در هنر ایران طی دهه 1340 و 1350 به راه انداختند که مسیر تازه ای متاثر از تجربیات مدرن غربی را پیش روی هنر ایران قرار داد. چهره هایی چون منیر فرمانفرماییان، مارکو گریگوریان، سهراب سپهری، پرویز کلانتری، عباس کیارستمی، پرویز تناولی، آغداشلو، فریده لاشایی، شیشه گران، پریوش گنجی و... با مطالعه مقالات و مطالب این کتاب بخوبی می توان متوجه شد که چگونه تفکر مدرنیستی در ایران با فردیت هنرمندان در آمیخته و به ظهور جلوه های متفاوتی از یک موج پرشور مدرنیسم در هنر نیم قرن اخیر کشور منجر شده است. در حقیقت گفتارهای علیرضا سمیع آذر در این کتاب ناظر بر تفسیرهای شخصی شماری از هنرمندان ایرانی است از تعریف و ساختار هنر مدرن که به اشکال و شیوه های مختلف در آثارشان متبلور شده است.