آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۴۲۴۷
استان ها
۱۸

ضرورت بازآفرینی بافت های ناکارآمد و تاریخی استان قزوین

مهرداد نوری

دنیای اقتصاد – قزوین: مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: برای بازآفرینی بافت های ناکارآمد و تاریخی باید از تئوری پردازی عبور کرده و اقدام کنیم. مسعود حق لطفی در جلسه ارائه طرح مطالعات مسیر گردشگری محدوده دروازه درب کوشک تا دروازه امامزاده حسین اظهار کرد: در برنامه اجرایی اداره کل راه و شهرسازی حوزه بازآفرینی که در سال 96 تعیین و مشخص شده است، محله های هدف ما شامل بلاغی، سردار، دیمج، امامزاده حسین و چند محله دیگر خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با تاکید بر لزوم تهیه یک طرح جامع بازآفرینی بافت های ناکارآمد و تاریخی برای قزوین اظهار کرد: باید از تئوری پردازی های پراکنده و متفاوت عبور کرده و با اجرای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بافت های ناکارآمد شهری و محله های تاریخی شهر را احیا کنیم. وی افزود: تمام این محلات به نوعی به صورت پراکنده در هسته مرکزی بافت تاریخی شهر قزوین قرار دارند و از این نظر بازآفرینی این محلات برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. حق لطفی با بیان اینکه نیاز به یک طرح بالادستی برای بازآفرینی داریم تا نشان دهد در چه فضایی و بر چه اساسی در این محله ها کار کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد موضوعات و همچنین پراکندگی و گستردگی محلات هدف بازآفرینی باید طرحی جامع باشد تا همه آنها را در کنار هم دیده باشد.

وی با اشاره به اینکه قزوین تجربه خوبی در بازآفرینی و نوسازی بافت تاریخی مانند سرای سعدالسلطنه و بافت های ناکارآمد دارد، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی در نشست مدیران کل راه و شهرسازی تاکید ویژه ای بر ایجاد همکاری مستمر بین اداره های کل استان ها با دستگاه های اجرایی امر بازآفرینی مانند شهرداری ها، میراث فرهنگی و سایر دستگاه ها داشته و لزوم جلب مشارکت مردم این محلات را نیز در تحقق برنامه ها ضروری دانستند. مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین تاکید کرد: یکی از اساسی ترین اهداف بازآفرینی پایدار شهری رونق و توسعه صنعت گردشگری استان است که باید با ارائه بهترین طرح ها محقق شود.