|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد96/11/3: هنر امري آفرينشي است و نه يادگرفتني
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4367
چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 4009 3/11/96 > صفحه 8 (هنر و ادبيات) > متن
 
      


تجسمي 
هنر امري آفرينشي است و نه يادگرفتني
گفت و گو با اكبر يادگاري به بهانه نمايشگاه «كلن: تروما» در آتبين

نويسنده: حافظ روحاني


    
    نخستين نمايشگاه آثار اكبر يادگاري در تهران و در آتبين برقرار است: نمايشگاه آثار مردي كه بيشتر عمر خود را صرف هنر كرده است و نه فقط يك رشته هنري كه رشته هاي هنري مختلف را آزموده و هر چند سال هاست كه در آلمان به طور حرفه اي در رشته تئاتر فعاليت مي كند، ولي در عين حال از همان دوران جواني نقاشي هم كرده. حالا و بعد از حدود سه دهه اقامت در آلمان، اين نمايشگاه نخستين فرصت براي هموطنانش بود تا آثارش را در تهران تماشا كنند. به بهانه همين فعاليت هاي مختلف و گوناگون با اكبر يادگاري گفت وگو كرديم: با هنرمندي كه در تمام طول اين سال ها بي توجه به جريانات هنري باب روز كار هنري كرده است.
    
    

    
    پيش تر در گفت وگوي تان در وب سايت تنديس از سابقه كار حرفه اي تان در تئاتر سخن گفته ايد. به نظر مي رسد كه بيشتر فعاليت حرفه اي تان در رشته تئاتر بوده است: از جمله تحصيل در رشته نمايش دانشكده هنرهاي زيبا و استخدام در اداره تئاتر. به نظر مي رسد كه نقاشي بيشتر براي تان يك سرگرمي بوده و نه يك فعاليت حرفه اي، درست است؟
    من فكر نمي كنم حرفه اي بودن در يك رشته هنري به معناي غيرحرفه اي بودن در ساير رشته هاي هنري باشد. اصولا كار سرگرمي نه شغل محسوب مي شود و نه منبع درآمد است. كاري است كه شخص فقط براي رضايت خودش انجام مي دهد. من نه نقاشي و نه هيچ كدام از هنرهايي را كه در زمينه هاي شان فعاليت مي كنم سرگرمي خودم نمي دانم. من فكر مي كنم منظور شما از حرفه اي بودن يعني كاري كردن كه درآمد داشته باشد تا بشود با آن زندگي كرد كه البته اين معناي حرفه اي بودن در رشته هاي غيرهنري است. حرفه اي كار كردن هنري يعني داشتن قدرت ارايه كار هنري براي مخاطب كه در عين حال مي تواند درآمد مالي داشته باشد و مي تواند هم نداشته باشد.
    ببينيد بسياري از كشورها به هنرمندان كمك مي كنند تا آثارشان را ارايه دهند و كار هنري شان متوقف نشود. چرا؟ چون كار هنري وقتي به كالا براي سوددهي تبديل شود اين خطر وجود دارد كه از حيطه هنر خارج شود. حالا شما اگر كار هنري را ممر درآمد مي بينيد خب تعريف تان از هنر با تعريف من از هنر فرق مي كند. اثر است در عين حال گشاينده هستي هم هست يعني در لحظاتي كه با ما ارتباط برقرار مي كند با «چيز» هنري همانطور كه يك است يا يك كالا كه فقط «چيز» دگرگون كردن مان بر ما اثر مي گذارد. اين تفاوت دارد با مثلا يك گوني سيب زميني كه فقط يك براي مصرف توليد شده.
    
    سال ١٣٥٠ دانشكده هنرهاي زيبا دستخوش تغييراتي در نظام آموزشي مي شود. به نظر مي رسد كه شما همزمان با اين تغييرات وارد دانشكده هنرهاي زيبا شده باشيد. جو دانشكده در آن دوران چه تاثيري بر شما گذاشت؟
    سال ١٣٥٠ دانشكده هنرهاي زيبا دچار هيچ تغييري در نظام آموزشي اش نشد. من وقتي وارد دانشكده هنرها شدم به علت اينكه تعداد كمي دانشجو مي پذيرفت، يعني سالي ٥٣ نفر وارد رشته تئاتر مي شدند، ما خيلي زود با سال بالايي ها نزديك و دوست مي شديم. عزت الله انتظامي، هوشنگ رحيمي، ايرج راد، هرمز هدايت، رضا بابك، سوسن تسليمي، مرضيه برومند، مهدي هاشمي، داريوش فرهنگ و مهوش برگي كه همسر من شد و همكلاسي هايم محمد ساربان، جمشيد گرگين، سهيلا نجم، قطب الدين صادقي، حسن دادشكر و دوره بعد اصغر همت، رضا كيانيان، امين تارخ، حميد لبخنده و بسياري ديگر از دوستان مان كه اينجا مجال گفتن از همه نيست.
    ارتباط خيلي خوب و نزديكي با همديگر داشتيم. بين ما يك همكاري و احترام برقرار شده بود كه هنوز هم ادامه دارد. حتي اساتيد ما حميدسمندريان، پرويز ممنون، داود رشيدي، بهرام بيضايي، پرويز پرورش، علي رفيعي، محمد كوثر با ما رابطه اي دوستانه و صميمي داشتند.
    
    از كي نقاشي مي كنيد؟ نقاشي را چگونه آموختيد؟ در آثارتان شكلي از نقاشي بدوي را مي توان جست وجو كرد. آيا اين ناشي از عدم آموزش جدي است يا يك علاقه مندي و شيوه كار؟
    من نقاشي را از دوره دبيرستان شروع كردم. آموزش جدي نقاشي ام در دانشكده هنرها آغاز شد به خصوص با كلاس هاي مرتضي مميز. ما در دانشكده فقط يك رشته را نمي خوانديم بلكه در ساير رشته هاي هنري هم درس داشتيم، من با علاقه اي كه به نقاشي داشتم سر بسياري از كلاس هاي طراحي و نقاشي حاضر مي شدم. بايد از دانشگاه و امكانات يادگيري در آنجا كمال استفاده را برد ولي فراموش نكنيم دانشگاه كارخانه هنرمندسازي نيست. فراگيري هم بعد از اتمام دانشگاه تمام نمي شود. هنرمند بايد مدام با مطالعه و شناخت تازه و كار مداوم خودش را بسازد و پيش ببرد. هنرمند نبايد از آموختن و فهم هنر در جهان امروز غافل شود. پيگيري و سخت كوشي از خصيصه هاي هنرمند بودن است.
    اينكه شما نقاشي هاي مرا چطور مي بينيد بخش بزرگي از آن مربوط به افق ديد شما و پيش زمينه هاي ذهني شما مي شود. البته اين خوانش شما از يك اثر است. هر كس از يك اثر هنري استنباط خودش را مي كند. ولي براي شناخت اثر هنري و نه فقط ديدن آن، بايد قدري ديدگاه مان را گسترده تر كنيم. هنر امري آفرينشي است و نه ياد گرفتني. ما در هنر با فهم سروكار داريم. فهميدن با دانستن فرق دارد. فهم من از هر چيزي براي من اهميت دارد نه فقط دانستن آن چيز. دانستن مي تواند به هر چيز معنايي بدهد كه پيش تر به آن چيز داده اند ولي فهم من از هر چيز معنايي را استنباط مي كند كه من خودم از آن چيز دريافت كرده ام و براي همين است كه تازه بودنش مي تواند مورد توجه قرار بگيرد. من رسيدن به چنين ديدگاهي را آموزش مي گويم. در اينجاست كه با گسترش ديدگاه مان قادر مي شويم طور ديگري ببينيم، طوري كه تا به حال نمي توانستيم ببينيم. به ديدگاه تازه رسيدن است كه شيوه كاري ما را دگرگون و تازه مي كند. در اين مرحله هنرمند ناچار است از روش هاي تازه اي براي ارايه كارش استفاده كند و بايد اين دگرگوني ها را در كارش به وجود بياورد كه مي تواند شامل تكنيك كارش هم بشود. من فكر نمي كنم در رسيدن به مراحل مختلف كارهايم از هيچ كوشش و سختكوشي كوتاهي كرده باشم.
    
    در وب سايت تان نمونه هايي از اجراها در ايران، اروپا و امريكا ثبت شده، همچنان كه نمايشنامه ها و متون تحقيقاتي تان هم مورد اشاره قرار گرفته، ولي به نظر مي رسد كه آثار نقاشي تان را تاكنون نمايش نداده ايد. آيا اين نخستين نمايشگاه نقاشي هاي شماست؟ يا پيش تر در اروپا هم نمونه هايي از آثارتان را نمايش داده ايد؟
    نخير، چون هنوز همه پوسترهاي كارهاي من در وب سايت نيامده اين تصور ممكن است البته پيش بيايد ولي اين اولين نمايشگاه نقاشي من نيست. من در آلمان و بلژيك بارها نمايشگاه داشته ام و بعد از اين نمايشگاهم در گالري آتبين تهران كه جمعه، ٢٢ دي ماه افتتاح شد به زودي در خانه هنر ترويزدورف آلمان ( Triosdorf Kunsthaus) نمايشگاه انفرادي خواهم داشت.
    
    به نظر مي رسد كه قصد داريد فعاليت حرفه اي تان را در ايران ادامه دهيد، درست است؟ اين فعاليت ها در چه زمينه هايي خواهند بود؟
    بله. حتما همين طور است. من قصد ادامه فعاليت هنري ام را در ايران دارم. به غير از برگزاري نمايشگاه نقاشي ام در گالري آتبين دو فيلمنامه كه يكي از آنها سفارش كار بوده نوشته ام كه هر دو در دست اقدام هستند. اميدوارم بتوانم در زمينه هاي ديگر هنري هم با به وجود آمدن امكانات و شرايط مناسب كارهاي تازه اي ارايه بدهم.
    تجسمي: هنر امري آفرينشي است و نه يادگرفتني / گفت و گو با اكبر يادگاري به بهانه نمايشگاه «كلن: تروما» در آتبين
    


 روزنامه اعتماد، شماره 4009 به تاريخ 3/11/96، صفحه 8 (هنر و ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 31 بار
    



آثار ديگري از "حافظ روحاني"

  زخم مي زنيم و مي خوريم، تا زندگي پيش برود / گفت و گو با سميرا اسكندرفر به بهانه نمايشگاه و رونمايي از كتاب «زخم»
حافظ روحاني، اعتماد 24/4/97
مشاهده متن    
  نقاشي برايم مثل روان درماني است / گفت و گو با سميرا اسكندرفر به بهانه نمايشگاه «چي تو سرته؟»
حافظ روحاني، اعتماد 31/5/96
مشاهده متن    
  يادگارهاي ٧٥سالگي / گفت وگو با احسان لاجوردي
حافظ روحاني، شرق 29/10/95
مشاهده متن    
  تصويري از خود چيست / گفت وگو با «اركيده درودي»، مدير گالري «اُ»
حافظ روحاني، شرق 29/10/95
مشاهده متن    
  با شورلت كولردار در جاده خرمشهر / گفت وگو با ساسان مويدي به بهانه نمايشگاه در نگارخانه شماره ٦
حافظ روحاني، اعتماد 23/9/95
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
Transactions on Combinatorics
شماره 1 (پياپي 801)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است