آرشیو سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۰۰
سه شنبه بازار کتاب
۱۱

تازه های نشر

آیناز محمدی
خلق و خوی ایرانیان

«خلق و خوی ایرانیان در سه دهه اخیر» نام کتابی به قلم داوود علی بابایی است که انتشارات امید فردا منتشر کرد. بیش از بیست قرن پیش یونانیان گرچه دشمن ما ایرانیان محسوب می شدند، اما مورخ بزرگ یونان و تاریخ همه جهان یعنی هرودوت که لقب ابوالمورخین به او داده اند، درباره خلق و خوی ایرانیان می نویسد: ایرانی مجاز نیست از چیزی (ارتشاء) که عملش قبیح و غیر مجاز باشد سخن براند و در نظر آنها هیچ چیز شرم انگیزتر از دروغ نیست. قرض کردن هم نزد آنها به غایت زشت و مکروه است چرا که انسان مقروض ناگزیر به دروغگویی می شود. داوود علی بابایی پژوهشگر تاریخ و علوم اجتماعی در این کتاب ضمن یادآوری این سه خصلت ایرانیان به عنوان امتیازی نسبت به دیگر ملت ها سعی دارد خلق و خوی ایرانیان را در سه دهه اخیر یعنی از سال 1368 به بعد طی 27 سال گذشته به کنکاش بنشیند. معمولا این خصوصیات مربوط به نسل دوم و سوم هستند و نسل چهارم را نیز تحت تاثیر قرار داده اند. نویسنده با طرح پرسش هایی از این دست که چرا عده ای زیر خط فقر زندگی می کنند؟ تکدی گری معضل حاد اجتماعی چرا؟ علت خود محوری ما و شورش و سرکشی جوانان؟ فضای مجازی و تخریب ارزش ها، آلوده شدن نسل جوان به مواد مخدر، کم بودن سواد رسانه ای، افزایش طلاق و ده ها معضل دیگر را ناشی از قبح کم رنگ شدن آن سه ارزش یاد شده نزد پیشینیان برمی شمارد.

تجربه پلبینی

«تجربه پلبینی: تاریخی ناپیوسته از نبرد برای آزادی» عنوان کتابی است به قلم مارتین براو که با ترجمه فواد حبیبی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد. اصطلاح تجربه پلبینی، اشاره دارد به مبارزاتی که نخستین بار در سال 494 ق.م هنگامی شکل گرفت که پلب های رومی در تپه آونتینه معتکف شدند تا به محرومیت سیاسی خویش اعتراض کنند. مارتین براو در این کتاب طی سه بخش و هشت فصل به تشریح قیام های ستمدیدگان برصحنه ای جهانی و تاریخی دست می زند. این قیام ها صدای محرومان و طرد شدگانی است که نباید هرگز فراموششان کرد. وی حتی به بازسازی پیدایش فلسفی قسمی «اصل پلبینی» همت می گمارد که پیشفرض های تفکر مرسوم و فلسفه سیاسی سنتی را بر هم می زند. نویسنده در اثر مذکور از تجربه جمهوری رم و اعتکاف پلبینی آغاز می کند و شورش چومبی ها در 1378 میلادی، قیام ژیروندن های فرانسوی، ژاکوبن های انگلیسی، کمون پاریس و... را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. نشریه فلسفه رادیکال فرانسه شیوه کار مارتین براو را در این کتاب این گونه معرفی می کند: شیوه ای است که مولف در تحلیل اصل پلبینی به کار گرفته است همان چیزی که وی تاریخی ناپیوسته از نبرد برای آزادی می نامد؛ شیوه ای که طی آن از دید براو همچون آلن بدیو و رانسیر، سیاست امری است ضرورتا نادر و استثنایی.

زیست سیاست

«زیست سیاست»کتابی به قلم توماس لمکه است که با ترجمه مستانه فرنام از سوی انتشارات روزنه به بازار آمد. توماس لمکه، نویسنده کتاب مذکور، مقدمه ای بر ترجمه فارسی کتاب خود نوشته و در آن آورده است: زیست سیاست. این کلمه، بدل به ابزاری کارساز شده است برای تاملی پیرامون موضوعات ناهمگونی نظیر ایدئولوژی های نژادپرستانه، سیاست نسل کشی، سیطره موضوعات زیست محیطی، نوآوری های زیست پزشکی و زیست فناورانه و... بی اغراق می توان گفت که زیست سیاست در بسیاری از مباحث به عنوان راهنمایی تفسیری برای تحلیل و نقد شکل های معاصر قدرت به کار رفته است. آن هم غالبا در شیوه ای اساسا بدیع و نو با برقراری پیوندی میان مسائل سنتی تر قدرت و سلطه با مسائل بدن و طبیعت، نژاد و جنسیت و زندگی و مرگ. توماس لمکه در این کتاب دیدی تاریخی از مفهوم زیست سیاست به دست می دهد و به تشریح و نقد آرای متفکران مختلف پیرامون زیست سیاست می پردازد. از میشل فوکو، جورجو آگامبن و هارت نگری گرفته تا آنتونی گیدنز، روبرتو اسپوزیتو، پل رابینو و بسیاری دیگر از متفکران متاخر.

استبداد

«استبداد: بیست درس از قرن بیستم» اثری است به قلم تیموتی اسنایدر که پژمان طهرانیان آن را به فارسی برگردانده و نشر نو ناشر آن است. این کتاب که چندین جایزه معتبر بین المللی و ملی را نصیب نویسنده اش تیموتی اسنایدر، استاد تاریخ در دانشگاه ییل کرده است، شامل بیست درس از حوادث و رویدادهای تاریخی و سیاسی قرن بیستم است که با شرایط امروز جامعه قابل انطباق است. ارسطو هشدار می داد که نابرابری، بی ثباتی می آورد و افلاطون بر این باور بود که عوام فریبان از آزادی بیان سوءاستفاده می کنند تا خود را بر سریر استبداد مستقر سازند. نویسنده معتقد است، در قرن بیستم دموکراسی های اروپا به ورطه فاشیسم و نازیسم و کمونیسم سقوط کردند. تاریخ اروپای قرن بیستم نشان می دهد که جوامع ممکن است از هم بپاشد و دموکراسی ممکن است سرنگون شود. نظام های اخلاقی ممکن است فرود بپاشند، تاریخ هم می تواند آگاهی بدهد و هم هشدار. هشدار نویسنده این است که ما از اروپایی های قرن بیستم عاقل تر و با هوش تر نیستیم، که شاهد بودند مردم سالاری چطور تسلیم تمامیت خواهی شد. اما امتیاز ما بر آنها این است که می توانیم از تجربیات آنها درس بگیریم تا در برابر پیشروی استبداد پایداری کنیم.

اخلاق حرفه ای وکیل

«اخلاق حرفه ای وکیل دادگستری در ایران» کتابی به قلم حسین داریزین است که در قطع پالتویی از سوی انتشارات بهنامی منتشر شد. نویسنده کتاب که تجربه سال های حضور در این عرصه را به عنوان وکیل دادگستری دارد، طی چهار فصل به اهمیت و جایگاه اخلاق در اسلام اشاره می کند، اهمیت و جایگاه وکالت در قرآن و نظام حقوقی ایران شامل معنا و مفهوم وکالت، انواع وکالت، اهمیت و جایگاه وکالت و... می پردازد. در فصل سوم ویژگی های وکیل دادگستری را برمی شمارد و فصل آخر را به بایدها و نبایدهای وکیل دادگستری اختصاص داده است. وی معتقد است رعایت اصول و معیارهای اخلاقی در حوزه وکالت امری لازم و ضروری است. این ضرورت در اساسنامه ها و میثاق نامه های اخلاقی حرفه وکالت درسایر کشورها و ملل اسلامی و غیر اسلامی نیز اهمیتی جهانشمول دارد.

بازی با پیانو

کتاب «بازی با پیانو» مجموعه ای دو جلدی که به تازگی توسط انتشارات ارف و به قلم استاد مسعود نظر؛ آهنگساز و مولف مجموعه های آموزشی موسیقی کودک در ایران، به چاپ رسیده نخستین مجموعه آموزش مقدماتی ساز پیانو در ایران است که به شکل متد ارائه شده و بی شک جایگزین مناسبی برای متدهای مقدماتی غربی در این عرصه آموزشی است. سالیان سال مدرسین ساز پیانو بخصوص مدرسین موسیقی کودک به اجبار در زمینه آموزش مقدماتی ساز پیانو از متدهای غربی در این زمینه استفاده کرده و می کنند که صرف نظر از مزایای غیرقابل انکار آنها دارای یک عیب و کمبود بسیار بزرگ هستند. هدف از تالیف این کتاب از بین بردن این اشکال در متدهای رایج مقدماتی پیانو است که مساله آموزش و درک ابتدایی از نت ها و ویژگی های آنها را در کودکان ایرانی در عین علمی بودن سهل و آسان کند. امروزه، تمامی متدهای مقدماتی آموزش پیانو که بیشترین کاربرد را در بین مدرسین ساز پیانو دارند بدرستی سعی در آموزش و تفهیم نت ها و ویژگی های آنها و بررسی تکنیک مقدماتی ساز با استفاده از ملودی ها و موتیف های محلی و شناخته شده همان موقعیت فرهنگی و جغرافیایی مولف کتاب یا جامعه هدف آن کتاب که همانا هنرآموزان خردسال آن مناطق هستند دارند، که البته جای این نوع نگرش در حیطه فرهنگی جغرافیایی ما خالی است!