آرشیو سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۴۰۱۵
صفحه آخر
۱۶
متن در حاشیه

دیپلماسی لایک و استیکر

جلال سمیعی

1- در خبرها خواندم که دونالد ترامپ، لایک کردن یک خبر حاوی اتهام به فردی دیگر را در شبکه های اجتماعی، سهوی دانسته و داشتن چنین موضعی را تکذیب کرده است.

2- دقت دارید که زبان ارتباطی جهان دارد با همین شبکه های اجتماعی و لایک ها و استیکرها تغییر می کند؟ در بسیاری از گروه های کاری در شبکه های اجتماعی (مانند فیس بوک و توییتر) و رسانه های اجتماعی (مانند پیام رسان ها)، کلمه ها به صداها و فیلم ها تبدیل شده اند و گاهی ایموجی ها و استیکرها دارند جور انتقال معنا را می کشند. تصور کنید روزی روی نامه های رسمی اداری، استیکرها جای کلمات «اقدام مقتضی» را بگیرند: ابزارها و رسانه ها تا این حد می توانند جهان ارتباط و معنا را تغییر دهند.

3- وقتی از مدل ارتباطی و ابزارهای انتقال پیام و معنا حرف می زنیم، همین نشانه ها و تغییرها را در نظر داریم: کاربران و مخاطبان رسانه های آنلاین و آفلاین، همیشه منتظر آزمودن ابزارهای تازه اند: ابزارها و کانال هایی که بر اساس نیاز آنان از رسانه و پیام، می تواند در اولویت شان در انجام کارهای روزمره و برقراری ارتباطات قرار بگیرد. از همین روست که برندها و سازمان ها و رسانه های حرفه ای، خودشان پیشگام ورود و تعامل در رسانه ها و ابزارهای ارتباطی تازه می شوند. اصطلاح مهم «رسانه ساختن» برای سازمان ها، افراد و به طور کلی برندها، به عنوان یک فرآیند بی توقف و همواره نیازمند به روزرسانی تعریف شده است: فرآیندی که با رصد مستمر مدل های استفاده مخاطبان از رسانه و محتوا، خود را در نزدیکی دیدرس آنها نگه می دارد.

4- اگر وضعیت بسیاری از برندهای حتی باسابقه را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که همین فرآیند ساختن رسانه ها را چندان جدی نگرفته اند، یا با وجود هزینه های گزاف و هیاهوی بسیار، در مواقع ضروری یا بحران های خبری، گرفتار همین دیده نشدن در فضاهای ارتباطی می شوند. مسیر رسانه سازی در این شتاب و پیچیدگی فناوری ها و فرهنگ ها و رفتارهای جدید، مسیر دشوار و پرخطری است که روی همه بخش های دیگر، مانند روابط عمومی، بازاریابی، فروش، تبلیغات و... اثر مستقیم دارد. یادتان باشد شما اگر حضورتان را در فضای رسانه ای منسجم و رسمی ادامه ندهید، جای تان را دیگران می گیرند.