آرشیو چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۴۰۱۶
صفحه اول
۱
سیاست

زنان، رسانه ملی و کاهش مخاطب

آذر منصوری ( قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران)

رسانه ملی اگر موضوعاتی را به عنوان موضوعات اصلی در نظر گرفته و از صاحب نظران برای پرداختن به آن موضوعات دعوت می کند، باید یک نگاه و رویکرد ملی داشته باشد زیرا این دوربین و تلویزیون جایگاه بیان همه نظرات متنوع باشد. مسائل حوزه زنان نیز یکی از همین موضوعات است. موضوعاتی که به نیمی از جمعیت کشور مربوط می شود.

نقدی جدی به صدا و سیما وارد است. فارغ از اینکه محتوای اظهارات کارشناسان در برنامه های صدا و سیما چیست، رویکرد یک سویه رسانه ملی نسبت به مسائل زنان مورد نقد است. از همین روز بازخوردی که جامعه نسبت به این نوع برنامه ها نشان می دهد، منفی است. بنا بر تجربیات گذشته می توان گفت که این نوع برنامه ها غیر از فراهم کردن زمینه کاهش مخاطبان صدا و سیما نتیجه دیگری ندارد. البته محتوای نظرات کارشناسان صدا و سیما در حوزه زنان نیز در جای خود باید مورد بررسی و نقد قرار بگیرد.

نگاه یک سویه نسبت به مساله زنان در صدا و سیما نگاهی نیست که بتوان آن را به مطالبات اکثریت زنان جامعه تعمیم داد. امروز با توجه به حضور زنان در مراکز علمی و آکادمیک، توانمندی زنان که نسبت به ادوار کشور بیشتر شده است، کاهش درصد زنان بیسواد، دسترسی آنان به اطلاعات و... این نوع القائات ظرفیت پذیرش ندارد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در هفته های اخیر شاهد اعتراضاتی در گوشه و کنار کشور در حوزه پوشش اجباری از جانب دخترانی که منتقد وضع موجود هستند، هستیم. پوشش زنان بی ارتباط به مسائل دیگر زنان نیست و از همین رو ممکن است، در مسائل دیگر زنان نیز شاهد این نوع از واکنش ها باشیم لذا انتظار می رود که رسانه ملی رویکرد متفاوتی در حوزه زنان اتخاذ کند.