آرشیو چهار‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۴
صفحه آخر
۲۰
یادداشت

آیا خانم های باردار نباید ماه گرفتگی را تماشا کنند؟

کاظم کوکرم ( دبیر گروه دانش)

بارها از من پرسیده اند اگر خانمی باردار هنگام دیدن ماه گرفتگی دستش را روی شکم بگذارد، نوزادش پس از تولد لکه ای تیره بر بدن خواهد داشت؟ این موضوع واقعا صحت دارد؟

امروز مقاله ای در صفحه دانش (صفحه 7) روزنامه نوشته شده و به طور مفصل توضیح داده ام که چه می شود وقتی ماه گرفتگی اتفاق می افتد. کسی که از پشت پرده ماجرای ماه گرفتگی آگاه است بدون کوچک ترین تردیدی در پاسخ به این پرسش می گوید هیچ ارتباط منطقی بین این دو موضوع وجود ندارد. زیرا ماه گرفتگی پدیده ای است فیزیکی که در فضای ماورای جو زمین رخ می دهد و در جریان آن سایه بزرگ زمین در فضا روی ماه می افتد، در حالی که ایجاد لکه تیره یا خالی بزرگ بر بدن کودک، نتیجه یک اتفاق فیزیولوژیکی و ژنتیکی است که بی ارتباط با پدیده خسوف بوده و اما و اگرهای وراثتی در بروز آن دخیل است.

البته فراموش نکنیم که شایع بودن چنین باورهایی در مورد اثرات سوء دیدن خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی بر زندگی بشر در طول تاریخ بی سابقه نیست. هر دو پدیده بویژه خورشیدگرفتگی از دید اجداد ما در ده ها هزار سال گذشته آنقدر غیرعادی و متفاوت بوده که افسانه های رنگارنگی برای توضیح چرایی رخداد آن و عواقبش بر زندگی ما در گذر زمان شکل بگیرد و جزئی از فرهنگ ملت ها شود. هنوز رسوم جالب توجهی در میان بسیاری از ملت ها در زمان وقوع خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی وجود دارد که نمونه ای داستان گونه از آن را در فیلم سینمایی آپوکالیپتو (به معنی آخرالزمان) می توانید مشاهده کنید. امروز ما آنقدر خوش اقبالیم که در دورانی زندگی می کنیم که فناوری و علوم پایه از چنین پدیده های خاصی در جهان رمزگشایی می کند، نعمت اینترنت دسترسی به اطلاعات مفید را آسان کرده و دیگر لازم نیست در دنیای آکنده از اوهام با واقعیت های زیبای طبیعت روبه رو شویم.