آرشیو پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۵
سلامت
۱۳
ایمنی در حوادث

اصول مهم رانندگی در جاده های برفی

فاخره بهبهانی

در روزهای سرد و برفی در صورت امکان رانندگی نکنید. اگر هم مجبورید به مناطق کوهستانی بروید، در روز رانندگی کنید و حتما برنامه خود را با دیگران در میان بگذارید و به نکات زیر توجه کنید.

در مناطق پربرف از بوق زدن، فریاد زدن و بلند کردن صدای ضبط صوت خودرو خودداری کنید، چراکه احتمال ریزش بهمن را به دنبال دارد.

در جاده اصلی برانید و میان بر نزنید و در پیچ ها با دقت و به آرامی گردش کنید.

از ترمز ناگهانی بپرهیزید و از فشار ناگهانی پا روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن خودداری کنید. در صورت سرعت زیاد در سطوح لغزنده از تغییر ناگهانی دنده سبک به سنگین پرهیز کنید.

اگر خودرو لیز خورد، ترمز نگیرید. فقط پدال گاز را رها کنید و فرمان را در جهت حرکت خودرو بچرخانید تا خودرو به طور مستقیم در مسیر صحیح قرار گیرد.

تا وقتی خودرو به حالت مستقیم در نیامده از دنده سنگین تر استفاده نکنید.

با وسیله نقلیه جلویی دو برابر مواقع عادی فاصله بگیرد.

در صورتی که خودرو خراب شد هرگز پیاده راه نیفتید. پس از تماس با مراکز امدادی، داخل اتومبیل بمانید تا از خطرسرمازدگی و حمله حیوانات درنده در امان بمانید.

اگر ماشین در برف فرو رفته از انجام فعالیت های خسته کننده و بی نتیجه مانند هل دادن اتومبیل خودداری کنید. ابتدا برف جلوی چرخ ها را بردارید و با دنده سنگین به آرامی حرکت کنید.

وقتی برف ها را پارو می کنید زیاد جنب و جوش نکنید. این کار باعث بروز حمله قلبی می شود. حتما قبل از خروج از خودرو دست و پای خود را نرمش دهید تا خون در تمام نقاط بدن به یک میزان جریان یابد.

در صورت ماندن در جاده ابتدا هر آنچه غذا و پوشاک در صندوق عقب ماشین دارید را به داخل خودرو انتقال دهید.

در صورتی که سوخت ماشین تمام شده تا رسیدن نیروهای امدادی برای نجات جان خود از سرما، لاستیک زاپاس خودرو را با مقداری روغن موتور یا بنزین آتش بزنید.

اگر سوخت ماشین کم است، بخاری و موتور ماشین را هر یک ساعت به مدت ده دقیقه روشن کنید.

مراقب باشید لوله اگزوز با برف و یخ مسدود نشود. انسداد لوله اگزوز موجب ورود منواکسیدکربن به داخل اتاقک خودرو می شود.