آرشیو پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۵
سلامت
۱۳
تیزبین

آیا عدسی های فشرده مزیت دارند؟

دکتر علی میرزاجانی ( دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران)

کسانی که از عینک استفاده می کنند حتما با موضوع عدسی های فشرده مواجه شده اند. البته کسانی که نمره عینک کمی دارند کمتر نیاز به عدسی های فشرده را احساس می کنند و غالبا زمانی فرد به سراغ عدسی های فشرده می رود یا به او عدسی های فشرده پیشنهاد می شود که نمره عینک تقریبا بالایی داشته باشد.

عدسی فشرده در واقع عدسی عینکی است که ضریب شکست آن بیشتر از حد معمول است. قدرت شکست نور در عدسی را با ضریب شکست نشان می دهند.

هر چه ضریب شکست بیشتر باشد، قدرت انکسار نور توسط عدسی بیشتر است و به این ترتیب عدسی می تواند با قدرت برابری ولی نازک تر باشد.

بنابر این وقتی نمره عینک فرد زیاد است قطعا استفاده از عدسی هایی با ضریب شکست بیشتر به وی پیشنهاد می شود. هر چه عدسی فشرده تر باشد ضریب شکست عدسی بیشتر است و عدسی نازک تر خواهد بود.

عدسی های فشرده دارای طراحی متفاوتی نسبت به عدسی های معمولی هستند و اگر حتی فقط یک چشم با نمره عینک بالا باشد و چشم دیگر نمره ای نداشته باشد یا در آن چشم نمره عینک کمی وجود داشته باشد در آن صورت به دلیل رعایت طراحی عدسی یکسان در هر دو عدسی لازم است هر دو عدسی از نوع فشرده انتخاب شوند. عدسی های معمولی ضریب شکستی برابر با 5/1 دارند، ولی عدسی های فشرده ضریب شکست بیشتری دارند و موجب شکست و انکسار نور بیشتری در چشم می شوند. مثلا عدسی با ضریب شکست 55/1 نسبت به عدسی معمولی با ضریب شکست 50/1 فشرده تر است یا عدسی 67/1 باز فشرده تر هستند.

عدسی های فشرده نسبتا گران تر از عدسی های معمولی هستند و البته پراکندگی نور یا دیسپرشن نیز در آنها قدری بیشتر است؛ بنابر این باید به قدر لزوم عدسی را فشرده تر انتخاب کنیم. اپتومتریست ها با توجه به مقدار نمره عینک شما و ضریب شکست عدسی، ضخامت عدسی عینک شما را محاسبه می کنند و میزان فشردگی لازم در عدسی را به شما پیشنهاد می دهند. بزرگ ترین حسن فشردگی عدسی عینک نازک بودن عدسی است که ظاهر عدسی عینک را زیبا تر و نازک تر نشان می دهد.